jaki marketing dla biznesu

Jaka forma promocji dla mojej działalności?

Każda działalność jest inna. Różni ją produkt, odbiorca, cele, sposób komunikacji i wiele innych. Co za tym idzie, różne są też formy promocji i ich dopasowanie do biznesu.

Wybór właściwej formy to ważny krok na drodze samodzielnego marketingu.

Z tego artykułu dowiesz się...
jakie są rodzaje marketingu, oraz które formy będą najlepiej pasowały do samodzielnego marketingu w Twojej branży.

Rodzaje działalności

Jest ich nieskończenie wiele, ale jak wszystko, je też można pogrupować. Dobrze jest mieć świadomość, gdzie nasz mały biznes mieści się na mapie rynku.

Być może jesteś artystą

Tworzysz muzykę, grafikę 3D, śmieszne filmiki na YouTube. Twój produkt jest cyfrowy, odbiorca młody, a cały projekt to próba zdobycia popularności przy okazji.

Być może jesteś lokalnym usługodawcą

Masz swój mały zakład z usługami we współdzielonym mieszkaniu w ramach jednoosobowej firmy. Odbiorcą są osoby z konkretną potrzebą, a Twoim celem jest usamodzielnić się finansowo.

Być może jesteś sprzedawcą online

Masz sklep w internecie lub też sprzedajesz produkty na serwisach ofertowych. Jesteś pośrednikiem, a Twojego odbiorcę definiuje produkt, który oferujesz. Chcesz rozkręcić biznes.

Być może jesteś społecznikiem

Masz silne poczucie obowiązku, by działać społecznie, pomagać ludziom, szerzyć pewną ideę. Próbujesz dotrzeć do świadomości konkretnej grupy ludzi, a Twoim celem jest po prostu lepsze życie.

Rodzaje marketingu

Zależnie od tego, jaką działalność prowadzisz, wybór kanałów promocji może być inny. Oto uproszczony podział marketingu.

płatna reklama w sieciach

Płatna reklama w sieciach

takich jak Google, Facebook, czy domach mediowych lub też sieciach afiliacyjnych. To mogą być banery na stronach www, reklama tekstowa w wyszukiwarce, promowane wpisy w social mediach, albo hasła reklamowe w filmach na YouTube. Wybór jest ogromny, a łączy je to, że za każdego pozyskanego użytkownika musisz zapłacić.

działania seo

Działania organiczne, w tym ogólnie rozumiane SEO

To zbiór działań w obrębie wszelkich wyszukiwarek, głównie Google, YouTube, ale też Allegro czy porównywarki cen. Tu płacisz za samą pracę budowania widoczności w wyszukiwarkach, a nie konkretnego użytkownika. Prawie cały koszt tej formy promocji możesz rozliczyć własnym czasem.

marketing rozgłosu

Marketing rozgłosu

To wszystkie działania mające na celu zdobycie uwagi i przyciągnięcie użytkownika za pomocą jakości, oferowanej wartości, dobrego wizerunku, akcji wiralnych itd. Za sam rozgłos nie płacimy. Koszty kryją się w produkcji wartości i jej propagacji, np. stworzenie poradnika i wrzucenie go na stronę oraz Fanapage. Marketing rozgłosu to pojęcie wykute przeze mnie.

marketing wtórny

Marketing wtórny

To wszystkie działania na pozyskanych już użytkownikach za pomocą wyżej wymienionych form marketingu. Do raz pozyskanego użytkownika możemy dotrzeć w nowy sposób, poprzez pozostawionego maila, webpushe czy Facebooka, jeśli polubił nasz profil. Marketing wtórny to też moje pojęcie.

Najlepsza forma marketingu…

…to wszystkie powyższe razem. Niestety, bądź „stety”, marketing nie jest już prostym komunikatem i decyzją odbiorcy. Teraz to praca nad świadomością marki, budowaniem potrzeb, utrzymywaniem zainteresowania i impulsów zakupowych. Osiągnąć to można tylko poprzez dotarcie do odbiorcy na wszystkich możliwych płaszczyznach.

Musisz powoli przyswajać sobie pojęcie multichannel marketing. Będę o nim jeszcze pisał.

Kanały samodzielnego marketingu

Jak się pewnie domyślasz, nie wszystkie formy promocji będą dostępne od ręki dla każdego. My, Samodzielni, musimy zadowolić się wybranymi.

Do naszej dyspozycji od zaraz są, między innymi,

  • kampanie w sieciach Google i Facebook,
  • działania SEO
  • i marketing rozgłosu w social mediach.

Na nich się teraz skupimy, bo z nich może korzystać niemal każda działalność. Są więc one idealne do samodzielnego marketingu.

Kampanie reklamowe w sieci Google i Facebook Ads

Tu wystarczy założyć konto, wpłacić parę złotych i możemy tworzyć kampanię. Oba narzędzia oferują dużą automatyzację ustawień, a od nas wymagają tylko określenia odbiorcy, stworzenia reklamy tekstowej lub graficznej, oraz uzupełniania budżetu. Proste, ale z haczykiem.

Ważne
Im więcej kontroli nad kampanią oddasz korporacyjnym gigantom, tym więcej zapłacisz za dotarcie do odbiorcy. My nauczymy się samodzielnie konfigurować kampanie, żeby zdobyć przewagę i nie wydawać za dużo pieniędzy.

Dla kogo kampanie reklamowe Google i Facebook?

Ta forma marketingu jest dobra dla każdej branży i każdego rodzaju działalności, od artystów po społeczników, bo z wyszukiwarki Google czy Facebooka korzystają wszyscy, globalnie i lokalnie. Mamy więc gwarancję dotarcia do właściwych osób.

Minus jest taki, że cała komunikacja z odbiorcą odbywa się poprzez pośrednika. Brak budżetu na koncie Google czy Facebook odcina ten kontakt. Totalne uzależnienie, niedobrze.

Sprawdź Google Ads i Facebook Business.

Działania SEO

Co to jest SEO?

SEO to proces, który pomaga użytkownikom wyszukiwarek (Google) znaleźć Twoją stronę. Jeśli masz trochę wiedzy, cierpliwości i zawziętości, oraz dużo czasu, możesz prowadzić działania SEO. Próg wejścia nie jest specjalnie wysoki. Z blogiem Samodzielny Marketing pokonasz go bez problemów :-)

Dla kogo działania SEO?

SEO jest dla wszystkich. Każda działalność może być obecna w internecie, a SEO pomaga zwiększyć jej widoczność. Nawet jeśli prowadzisz mały, lokalny zakład, to za pomocą dobrze widocznej wizytówki w Mapach Google, masz szansę ściągnąć klientów. Adekwatnie, jeśli piszesz wiersze, to działaniami SEO możesz ściągnąć ludzi szukających tej formy sztuki. Nie znam branży, która w ogóle nie mogłaby skorzystać z tej formy marketingu.

Ograniczeniem SEO jest czas. W przypadku reklamy efekt jest natychmiastowy. Płacisz, masz. Pozycjonowanie natomiast to proces, który musisz prowadzić miesiącami, żeby mieć szansę na dotarcie do użytkownika. To trochę jak porównanie taksówki z poruszaniem się piechotą. Oba sposoby zabiorą Cię do celu, ale za pierwszy musisz zapłacić, a drugi trochę potrwa.

Marketing rozgłosu w mediach społecznościowych

Konto na Facebooku czy Instagramie nie kosztuje. Nie musisz za nie płacić, a użytkownicy mogą do Ciebie dotrzeć. Jeśli tylko będziesz publikować ciekawe rzeczy i od czasu do czasu zapraszać ludzi na profil, zbudujesz bazę odbiorców. To nie jest oczywiście takie proste. Bez wsparcia płatnej reklamy, ten proces może potrwać wieki.

Dużym plusem kont w sieciach społecznościowych jest to, że dają technologię do komunikacji z odbiorcą. Jeśli nie jesteś programistą, to zamiast rozbudowywać stronę www, możesz ciężar komunikacji przenieść do narzędzi Facebooka, LinkedIn czy innej sieci.

Dla kogo marketing rozgłosu?

Tu też nie ma ograniczeń branżowych, chociaż wybór konkretnej sieci społecznościowej będzie bardzo istotny. Są sieci dedykowane konkretnym grupom użytkowników, np. Behance jest skierowany do grafików. Przejrzyj możliwości i wybierz te portale, na których będziesz budować swój rozgłos. Pamiętaj, że nieważne jaki masz celu, obecność w sieciach będzie zawsze dla Ciebie korzystna.

Podsumowanie

Przedstawiłem Ci podstawowe formy marketingu, na razie bardzo ogólnikowo, ale w kolejnych artykułach przejdę do konkretów. Teraz musisz zastanowić się nad swoją działalnością, uwzględnić cele, budżet i zasoby, by zdecydować, w które formy marketingu chcesz zainwestować swoje zaangażowanie i pieniądze.

Pamięta też, że czasami warto łamać schematy i próbować wykorzystywać na pierwszy rzut oka niepasujące kanały promocji do swoich celów. Na tym w końcu polega marketing, zwłaszcza samodzielny.

Share: