Linkowanie wewnętrzne w SEO – wprowadzenie
Ze wszystkich czynników optymalizacyjnych na stronie, to linkowanie wewnętrzne ma największe znaczenie. Dowiedz się czym jest, jak działa i dlaczego jest tak ważne!
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
To ogół wszystkich linków w obrębie jednej domeny, które Google rozpoznaje i zlicza, by oszacować wartość i tematyczność stron.
Linki są podstawową funkcjonalnością w internecie i Google chętnie z niej korzysta, by lepiej zrozumieć istotę każdej witryny.
Jakie jest znaczenie linkowania wewnętrznego dla SEO?
Link, jako połączenie dwóch stron, zdradza między nimi powiązanie tematyczne, a jeśli do tego ten sam link powtarza się wielokrotnie, to jest to też sygnał o wadze danej strony w domenie. Wystarczy dodać do tego kontekst treści towarzyszącej linkom i mamy potężny system oceny wartości stron.
To z niego Google korzysta do ustalania rankingu stron w obrębie tej samej domeny. Te strony, które znajdą się na górze hierarchii, mają największe szanse na dobre pozycje w wynikach wyszukiwań Google.
Innymi słowy, linkowanie wewnętrzne to taka liga lokalnych rozgrywek, której zwycięzcy wystawiani są do gry w mistrzostwach świata.
Google Search Console prowadzi swego rodzaju ranking rozgrywek tej ligi w raporcie linkowania wewnętrznego.
Na co Google zwraca uwagę przy linkowaniu wewnętrznym?
Linkowanie wewnętrzne to obszerny temat i wymaga dobrej wiedzy na temat funkcjonowania linków, ich dyrektyw i zależności. Jednak w ramach wprowadzenia możemy wyliczyć podstawowe aspekty linkowania, na które Google zwraca uwagę.
Kontekst linków (tematyczność)
Każdy link posiada zawsze stronę pochodzenia (na której się znajduje), oraz stronę docelową (do której prowadzi). Strona pochodzenia ma swoją własną ocenę i przypisaną tematyczność, która jest przyszywana do linków wychodzących.
Dodatkowo im bliżej linka znajduje się jakaś treść, tym mocniej wpływa na tę przyszywaną tematyczność. Innymi słowy, jeśli chcemy przypisać jakąś konkretną frazę do linka, to powinniśmy umieścić jej wariacje w najbliższej okolicy linka.
Kotwice linków (anchors)
Najbliższą linka treścią jest ta zawarta w kotwicy (anchor). Kotwica to element klikalny, który wywołuje przekierowanie do strony docelowej. Najczęściej to zwykły tekst, ale też grafika, zdjęcie czy animowany przycisk. Każdy z tych elementów zawiera treść, która ma największy wpływ na tematyczne powiązanie z linkiem.
To w kotwicy zawsze umieszcza się słowo kluczowe, które chcemy przypisać do strony docelowej.
Liczby linków
Google liczy linki na wiele sposobów. Przede wszystkim sprawdza, ile każda strona zebrała linków w całej domenie, by stworzyć wyżej wymieniony ranking stron. Poza tym liczy linki wychodzące, by rozdzielić odpowiednio między nimi „moc” strony.
W tym przypadku dystrybucja „mocy” działa podobnie jak w przypadku linków zewnętrznych, o których już pisałem.
Wprowadzenie do link-buildingu
Relacje stron według profili linków
Matematyka to liczby, a z nich wyłaniają się profile linków każdej strony, które mają znaczenie dopiero po zestawieniu ich wszystkich razem. To trochę tak, jak w grach na punkty. 20 punktów to może być mało lub dużo. Wszystko zależy od tego, ile punktów zdobyli inni gracze.
Tak samo jest z profilami linków. Strona może mieć mniej lub bardziej zły, dobry lub nijaki profil, ale czy będzie on skuteczny w pozycjonowaniu zależy od tego, jakie profile linków mają inne strony.
Na bazie tych relacji Google wytwarza gigantyczne matryce zależności będące ostatecznie dla nas wielką tajemnicą.
Jak najlepiej linkować wewnętrznie?
Linkowanie wewnętrzne leży w polu działań technicznego SEO z racji tego, że ogromna część linków to kwestia nawigacji i konstrukcji strony. To też oznacza, że linkowanie trzeba planować już na etapie projektowania strony.
Linki są obwarowane dość zagmatwanym systemem przepływu „mocy”, na który wypływają dyrektywy dla bota. Linkowanie to też kwestia struktury i hierarchii witryny.
Poczytaj o tym:
Hierarchia i struktura serwisu w SEO
Natomiast możemy zbudować listę kilku uniwersalnych zasad, które powinny towarzyszyć linkowaniu wewnętrznemu.
Linki są dla użytkownika
Linki służą, by kierować użytkownika do treści, które mogą go zainteresować. Cokolwiek będziesz robić w kierunku linkowania wewnętrznego, zawsze najpierw uwzględnij potrzeby użytkowników. Dopiero potem wokół konstruuj strategię SEO.
Linki to wizytówki
Tak jak wizytówki, linki reklamują strony i tak samo ważne jest, żeby przekazywana informacja była spójna – w końcu dla wszystkich nazywamy się zawsze tak samo. W ten sam sposób ważne jest, by kotwice (anchor) zawsze zawierały te same słowa kluczowe powiązane ze stroną, do której prowadzą.
Zobacz, jak ja linkuję z artykułów. Przyciski zawierają te same frazy, które znajdziecie w tytułach stron, do których Was prowadzę. To podstawowa zasada linkowania wewnętrznego.
Dzięki temu zachowuję prawidłowy podział tematyczny w serwisie.
Linki powinny wskazywać ważne strony
Nie linkuj do wszystkiego. Ilość linków nie przekłada się na lepsze pozycje. Liczy się profil linków i hierarchia najczęściej wskazywanych stron. Możesz mieć w serwisie tylko dziesięć linków. Jeśli dwa z nich będą prowadzić do strony X, to dostanie ona tyle samo „mocy” jak w przypadku, gdyby w serwisie było sto linków i dwadzieścia z nich ją wskazywało.
Linki nie wytwarzają dodatkowej „mocy”, linki ją tylko rozprowadzają. Oczywiście linkowanie jest dużo bardziej skomplikowane niż proste sumowanie ich wystąpień. Jednak zasada pozostaje – wskazuj linkami ważne strony, by to one zbierały najwięcej „mocy” w serwisie.
Podsumowanie
Linkowanie wewnętrzne to obszerny temat będący przedmiotem technicznego SEO. Jest tu sporo do nauki zwłaszcza, jeśli posiadasz duży serwis, np. e-commerce z wieloma produktami. Podstawy jednak już masz!
Kontynuuj czytanie:
Zostaw komentarz