Optymalizacja treści w SEO z przykładem
Optymalizacja treści to jedna z częstszych czynności w SEO. Niezależnie od tego, czy prowadzisz bloga, sklep internetowy czy stronę firmową, optymalizacja treści będzie Ci potrzebna.
By przekazać Ci podstawowe założenia tego procesu, zoptymalizuję ten artykuł na frazę optymalizacja treści. Artykuł da Ci więc odpowiedź na pytanie jak optymalizować treści, a jednocześnie sam będzie dla siebie przykładem.
Przed tym artykułem przeczytaj:
Optymalizacja pod frazę kluczową
Najpierw musisz ustalić dla jakich fraz chcesz, by artykuł się wyświetlał w wynikach Google.
Główna fraza do optymalizacji
Zacznij od określenia głównej frazy. Ja, dla przykładu, wybrałem jedno z istotnych pojęć w SEO, czyli optymalizacja treści. Twój wybór powinien oczywiście wynikać z analizy fraz w branży.
Wybór powiązanych tworów (entity)
Zastanów się do jakich tworów (entity) nawiązuje fraza kluczowa.
Optymalizacja treści sama w sobie jest tworem, który zawiera się w specjalizacji SEO (pozycjonowanie), które z kolei należy do grupy działań marketingowych. Z optymalizacją będą więc mocno powiązane takie twory, jak:
- wszystkie działania z treścią w SEO, np. content marketing
- wszystkie elementy optymalizacji, np. słowo kluczowe
- wszystkie miejsca wykonywania optymalizacji, np. strona www, blog, artykuł, sklep internetowy.
Słabsze powiązania to na przykład:
- link-building,
- agencje SEO,
- reklama Google Ads.
Tych powiązań jest oczywiście nieskończenie wiele, ale Twoim zadaniem jest namierzyć te, które są najbliższe wybranej frazie kluczowej.
W ramach optymalizacji, twoja treść musi nawiązywać do tych tworów i wiązać się z nimi tym mocniej, im bliższe są one wybranej frazie. Zauważ, że w moim przykładzie, umieszczam frazę optymalizacja treści często obok słów: twory, SEO, fraza kluczowa, content itd.
To pozwoli botom Google zrozumieć, o czym piszę i wskażę im wagę wybranych przeze mnie fraz. Optymalizacja treści będzie pojawiać się w każdym akapicie. W tym przykładzie tak właśnie to robię!
Frazy dodatkowe dla optymalizacji
Teraz wybierz jeszcze dwie lub trzy frazy bliskoznaczne, których intencja pokrywa się z wybraną frazą główną. Warto skupić się na frazach wiedzowych, jeśli piszesz artykuł.
Ja wybrałem frazy: jak optymalizować treść, przykład optymalizacji treści.
Jak optymalizować treść?
Poniżej wypisałem kilka konkretnych sugestii, jak zabrać się za optymalizację treści. Pamiętaj, że ten artykuł jest pisany jako przykład optymalizacji treści, więc staram się stosować własne wytyczne.
Zoptymalizuj nagłówki
Twój nagłówek (H1) musi zawierać frazę główną i powinien nawiązywać do fraz dodatkowych. Ja wybrałem: Optymalizacja treści w SEO z przykładem, ale pamiętaj, że tytuł musi przede wszystkim zachęcać do przeczytania tekstu. Inaczej to nie ma sensu.
Śródtytuły ( nagłówki H2) są równie istotne. W moim przykładzie, muszę zawrzeć w nich jak najczęściej słowa optymalizacja, treść, przykład i najlepiej zapytanie jak to zrobić.
Jeśli nie wiesz czym są nagłówki H1-H6, przeczytaj:
Dostosuj treść
Pisz tak, żeby Twoja fraza kluczowa pojawiała się najczęściej ze wszystkich słów w tekście i była wyróżniona. Stosuj pogrubienia, kursywy, powiększoną czcionkę. Zauważ, że pogrubiam te zdania, które są istotne i zawierają frazę: optymalizacja treści.
Zadbaj o jakość treści
Pod każdym względem Twoja treść powinna zdradzać trud włożony w jej powstanie. Żeby jak najlepiej pokazać Ci, czym jest optymalizacja treści, przed pisaniem przygotowałem sobie konspekt artykułu, dokładny podział tytułów, grafiki, ikony i zadbałem o estetykę całości. Włożyłem w to trochę pracy.
W ramach optymalizacji treści ważna jest też jej użyteczność i wygoda czytania. Google zwraca uwagę na to, jak zoptymalizowane są treści pod kątem jakości ich odbioru przez użytkownika. Używaj:
- krótkich akapitów,
- tytułów i śródtytułów,
- listingów i innych form wyliczania,
- przerywników w postaci zdjęć, ikon itp.
Gdybym zbił cały tekst w jedną bryłę i wrzucił bez żadnego zdjęcia – artykuł nie byłby zoptymalizowany, a użytkownik nie znalazłby odpowiedzi na pytanie: jak zoptymalizować treść.
Brak realizacji intencji użytkownika oznacza dla mnie automatyczne skreślenie szans na wysokie pozycje dla frazy optymalizacja treści!
Natomiast jeśli użytkownik chce wiedzieć, jak zoptymalizować treść, muszę napisać długi i wyczerpujący artykuł. Długość powinna więc zależeć od intencji użytkownika!
Optymalizuj obrazy
Zdjęcia to też treść, której Google tak łatwo nie może odczytać. W końcu nie ma oczu*, więc wybór ładnej fotki może zostać przez niego przeoczony w naszych staraniach, by dobrze zoptymalizować treść.
Na szczęście każde zdjęcie ma jakąś nazwę, z której generowany jest adres URL. Pliki graficzne mają też atrybut ALT, opcjonalny, ale w procesie optymalizacji bardzo ważny.
Zadbaj, by zarówno nazwa zdjęcia, jak i atrybut ALT zawierały Twoje słowa kluczowe.
Oto przykład dobrze zoptymalizowanego zdjęcia.
Zajrzyj do kodu źródłowego tego obrazka – (na komputerze) kliknij prawym przyciskiem myszki na zdjęcie powyżej i wybierz zbadaj (lub zbadaj element w Firefox). Zobaczysz panel inspektora kodu.
Szukaj atrybutu SRC, który zawiera adres URL obrazu, oraz ALT, w którym jest zoptymalizowany tekst alternatywny. Oba elementy zawierają hasło: optymalizacja, a jeden ma treść, zaś drugi zdjęcie.
*To nie do końca prawda. Google ma już doskonałe algorytmy rozpoznawania zdjęć i jest w stanie zrozumieć ich zawartość. Mimo to, zwykły tekst w atrybutach jest nadal istotny w optymalizacji.
Inne wskazówki optymalizacyjne
Wśród istotnych elementów optymalizacji są też:
- krótki czas ładowania strony,
- przyjazny adres URL,
- poprawne dyrektywy dla botów,
- czytelność i dostępność kodu,
- i wiele innych.
Te wskazówki jednak bardziej dotyczą optymalizacji całej strony, a nie samej treści. Dlatego dodaję je tu, by nawiązać do tych tworów, dzięki czemu Google bot powiąże mój artykuł z bardziej techniczną stroną optymalizacji. Robię to przy końcu artykułu, by było jasne dla niego, że ów tekst dotyczy w pierwszej kolejności tematu optymalizacji treści.
Meta dane w optymalizacji treści
Chociaż dane meta title (tytuł) i description (opis) nie są uwzględnianie przez Google, jako czynniki rankingowe stron, warto zadbać o ich oryginalność, bo to one sprawiają, że nasza strona jest chętniej klikana w SERPach.
Linkowanie do innych treści
W pisanym artykule, ale też w innych formach treści, warto umieszczać linki do powiązanych tematycznie stron.
W moim przypadku, content sam wskazał mi, które artykuły powinienem powiązać linkami. Dzięki temu użytkownik ma możliwość szybkiego powrotu do wcześniejszych publikacji, gdzie wyjaśniam terminy powiązane z optymalizacją treści. Bot Google to doceni, bo też dostanie jasne powiązania między optymalizowanymi artykułami.
Linkowanie do treści zewnętrznych
Jeśli wiesz, że istnieją autorytety w specjalizacji, o której piszesz, odwołaj się do nich. Możesz tylko je wspomnieć słowem, lub dodać do nich link. Zrób to zwłaszcza, jeśli korzystasz z zewnętrznych informacji. Zyskasz zaufanie czytelnika, potwierdzisz swój autorytet i zrobisz komuś przysługę :-)
Rób to ostrożnie, raczej nie linkuj konkurencji, ale pamiętaj, że będzie to kolejny pozytywny sygnał optymalizacyjny w „oczach” bota!
By dać dobry przykład optymalizacji, chętnie wskażę pokaźny artykuł (angielskojęzyczny) na portalu backlinko.com, który zawiera chyba wszystkie możliwe informacje o optymalizacji treśći (i strony). Zobacz:
On-Page SEOTo Brian Dean (author) – Hey man, nice checklist you got there. Have a backlink ;-)
Podsumowanie
Jak widzisz, żeby dobrze zoptymalizować treść, trzeba uwzględnić wiele elementów, a wszystko robić tak, żeby nie utrudniać użytkownikowi odbioru. Do tego musimy zadbać o zrealizowanie intencji użytkownika, a przy okazji jeszcze przekonać go do siebie i swojej marki.
To nie jest proste.
Zwłaszcza, że cały proces optymalizacji jest nieco bardziej skomplikowany, gdy musimy uwzględnić setki stron w swoim serwisie. Nie możemy ich wszystkich zoptymalizować na te same frazy – będą ze sobą niepotrzebnie konkurować.
W tym artykule skupiłem się na podstawach optymalizacji. To wynika z przyjętej przeze mnie strategii podziału treści na blogu na poradniki pisane tak, by stopniowo budować wiedzę, a nie od razu zarzucać Cię całym bagażem technicznych pojęć i teorii.
Pamiętaj, że choć mój przykład dotyczy artykułu na blogu, to przedstawioną koncepcję optymalizacji zastosujesz przy każdej formie treści!
Temat optymalizacji treści wróci :-)
Zostaw komentarz