Samodzielny marketing - ustalanie celów

Masz już zakasane rękawy, chcesz brać się do roboty i czujesz wiatr pozytywnych zmian we włosach? Super! Tylko zanim rzucisz się w wir działań, upewnij się, że Twoja praca nie będzie przysłowiową parą w gwizdek. Nie masz za dużo zasobów, więc musisz je oszczędzać.

Zasada

Wszystko rób po coś

Nie wolno Ci poświęcić nawet minuty na działanie, które nie ma celu i jest przypadkowe. Nie wykonuj zadania dopóki nie upewnisz się, że czemuś służy. To nie musi być wielki cel, może być drobny na długiej drodze zadań, ale musi być i musi to być Twój cel, który faktycznie chcesz zrealizować.

Działasz samotnie, wszystko wykonujesz samodzielnie, więc nie masz nikogo, kto by kontrolował, czy przypadkiem nie zbaczasz ze ścieżki. To Ty musisz o to dbać!

Cel

Rozpisz sobie dokładnie cele, te główne i te pośrednie. Podziel sobie projekt na etapy i dokładnie opisz to, co musisz osiągnąć, by móc uznać je za zakończone. Zawsze wybieraj cele łatwe do zmierzenia – 100 fanów na Facebooku, pierwszy sprzedany produkt, pierwsza recenzja dzieła (nie sponsorowana) itp. O celach będę jeszcze pisał, ale…

…od ślamazarnie rozpisanych celów znacznie gorszy jest brak celów.

Ćwiczenie

Masz już cele, teraz potrzebujesz kompasu, by utrzymać właściwy kierunek.

Zapamiętaj (zapisz) sobie te 4 pytania.

  • Który cel właśnie realizuję?
  • W jaki sposób ma mi to pomóc zrealizować ten cel?
  • Czy na pewno nie mam ważniejszego zadania na teraz?
  • Czy na pewno nie mam lepszego sposobu na to zadanie?

Te pytania zadawaj sobie w całkowicie losowych momentach, gdy pracujesz nad swoim projektem! Niech to będzie ten kontroler wskakujący z szyderczym uśmieszkiem do tramwaju, gdy się go najmniej spodziewasz.

Jeśli nie zdołasz pewnie odpowiedzieć na którekolwiek z tych pytań, płacisz karę! Dosłownie, bo marnujesz swój czas – jedyną wartość płatniczą, którą dostajesz od świata za darmo, ale w małej ilości!

I nieważne, czy tworzysz sobie logo, przeglądasz strony potencjalnych partnerów, czy piszesz tekst na okładkę płyty, albo uczysz się podstaw obsługi jakiegoś narzędzia. Zawsze musisz potrafić wyjaśnić sobie, co dała Ci ostatnia godzina pracy.

Te cztery pytania zawsze są aktualne i dotyczą też sfery osobowości projektu, którą tworzysz. O tym już w następnym artykule.

Osobowość projektu
Wszystko, co nadaje realności i autentyczności projektowi (marce, firmie, produktowi razem).
Share: