SEO dla nowej strony

Jeśli najpierw tworzysz stronę www, a dopiero potem zlecasz strategię SEO, to wiedz, że popełniasz błąd, i to kosztowny. Najpierw jest strategia SEO, a potem praca deweloperska.

Miejsce SEO w planowaniu biznesu

Masz pomysł, potem produkt, potem strategię biznesową i na końcu marketingową, a w niej analizę potencjału SEO. Jeśli wolumen wyszukiwań dla branży będzie zadowalający, zaczynamy planować stronę www z uwzględnieniem potrzeb optymalizacji SEO. Takie powinno być poprawne podejście.

Potrzeby SEO uwzględniamy już przy pierwszym zarysie projektu, gdzie planujemy zakup domeny, serwera i wybór oprogramowania, na bazie którego powstanie nasz serwis. Dobry i szybki serwer, właściwa domena i framework przyjazny SEO są jak fundament pod dom. Jeśli będą kiepskie, cała konstrukcja będzie zachwiana.

Pamiętaj, że
domeny i wytworzonego kodu łatwo nie zmienisz, gdy serwis już powstanie. Błędy na tym etapie są kosztowne w naprawie.

Największe zmiany SEO

Nie tylko SEO może spowodować zmiany w wytycznych dla serwisu. Inne formy pozyskiwania ruchu będą miały wymagania, chociażby instalowania trackingu, generowanie feedów produktowych, czy osadzanie dodatkowych danych.

Jednak to SEO może wymusić największe zmiany. Cała struktura adresów URL, kategorii, sekcji i katalogów segregujących witrynę mogą wymagać zmian, jeśli nikt nie uwzględnił SEO przy tworzeniu strony!

W zasadzie to analiza fraz powinna dyktować to, jak będzie wyglądał podział serwisu na kluczowe sekcje. To słowa kluczowe podpowiedzą ile ich będzie, i jak mocno należy je zgranulować, jak nazwać, jak ze sobą połączyć.

Mowa tu o absolutnej podstawie, o strukturze serwisu. Jeśli stworzymy i zakodujemy ją bez tej analizy, zaproszony po fakcie specjalista SEO może stwierdzić, że wszystko trzeba robić od nowa. To najgorsza diagnoza, jaką można dostać świeżo po uruchomieniu witryny. Parę razy zdarzyło mi się stanąć w takiej sytuacji. Nie jest to miłe.

Jak planować SEO zanim powstanie strona www?

Przede wszystkim w SEO trzeba mieć strategię. Ta jest zawsze podyktowana analizą fraz, konkurencji i rynku. Zależnie od tego, jak trudny jest rynek, oraz jaki potencjał daje wolumen wyszukiwań, można przyjąć różne podejścia.

Analiza fraz w strategii SEO

Dla przykładu, jeśli namierzona konkurencja ma rozbudowane, nasycone treścią serwisy, Twoja strona musi to uwzględnić. Jeśli inne serwisy mają wyśrubowane czasy ładowania zasobów, Ty też musisz o to zadbać. Jeśli inni tworzą rozbudowane drzewka kategorii, u Ciebie też będzie trzeba stworzyć dobrą nawigację.

Dalej, jeśli ludzie w Twojej branży wyszukują firm lokalnie, Twój serwis też będzie musiał ten podział na regiony uwzględniać, a jeśli Google pokazuje dużo obrazów na interesujące Cię zapytania, Twój serwis powinien być nimi nasycony itd.

Z drugiej strony, jeśli konkurencji na rynku nie ma, być może nie ma sensu tworzyć ogromnego serwisu. Innymi słowy, to jaki Twój serwis będzie, zależy od strategii SEO, dlatego tak ważne jest, by to od niej zaczynać planowanie ekspansji w internecie.

Dowiedz się jak tworzyć strategię SEO.

Strategia SEO

Projekt strony

Gdy masz już strategię SEO i wiesz, jakie potrzeby musi spełniać serwis, możesz zacząć go projektować. Na tym etapie warto zatrudnić specjalistę, by przygotował dokument optymalizacyjny, by było jasne jakie elementy będą musiały być edytowalne, indywidualnie ustawiane, albo automatyzowane według jakichś założeń. To mogą być nagłówki, meta robots, adresy kanoniczne, czy atrybuty ALT dla zdjęć.

Otymalizacja stron
Pamiętaj, że
SEO to nie jest jednorazowa praca. Twój serwis będzie musiał się rozwijać, zmieniać, zawierać coraz więcej treści. To trzeba zaplanować już teraz, zanim programista usiądzie do pracy.

Do tego dużo pracy będzie po stronie copywritera, który stworzy treści dla witryny. On lub ona też będą wymagali narzędzi do pracy i dostępów, które pozwolą im edytować strony.

Podsumowanie

Mając te wszystkie uwagi i wymagania SEO, można zlecić programiście wykonanie witryny www. Gdy ta powstanie, ostatnią rzeczą, o którą trzeba zadbać, to jest poprawny start w Google witryny, tzn. odblokowanie dostępu dla botów i zaindeksowanie jej, a nie np. środowiska testowego. Też się zdarza!

I tu dopiero zaczyna się prawdziwa przygoda z SEO i stopniowe budowanie widoczności.

Share: