
Wprowadzenie do Google Ads
Jednym z najprostszych i najszybszych sposobów pozyskania ruchu na swojej stronie jest Google Ads. To forma płatnej reklamy, gdzie za konkretny budżet, otrzymujesz konkretny ruch. W teorii nie musisz nawet uczyć się obsługi narzędzia, a będzie działać.
Jest tylko jeden haczyk, Google staje się pośrednikiem, któremu płacisz za ruch. Gdy tylko budżet się skończy, ruch przestanie płynąć.
Sprawdź, dlaczego w samodzielnym marketingu chcemy pomijać koszty pośrednictwa:
Czym jest Google Ads?
Google Ads to narzędzie Google, w którym zamówisz reklamy wyświetlane w wyszukiwarce Google, YouTube, bądź na stronach sieci reklamowej Google. Reklamy mają różne formy wyświetlania, ale wszystkie sprowadzają się do:
- ustalenia odbiorcy,
- przygotowania treści reklam,
- ustawienia rozliczeń.
Swoje reklamy możesz wyświetlać:
w wyszukiwarce Google:
w YouTube i na innych stronach wideo
na stronach, które są w sieci reklamowej Google
Format wyświetlania reklam
Reklamy mogę być w formie tekstowej, obrazu, animacji lub wideo. Oczywiście te ostatnie formaty wykraczają trochę poza samodzielny marketing, bo wymagają dodatkowych umiejętności. Jednak tekstowe reklamy to tylko kwestia kreatywności.
Sposób ustalenia odbiorcy reklamy
To, kto zobaczy Twoją reklamę może zależeć od:
- frazy kluczowej, którą użytkownik wpisze w wyszukiwarce,
- tematyki stron www, które odwiedzi lub filmów, które zobaczy,
- zainteresowań, które ujawni,
- demografii, do której przynależy,
- historii aktywności w sieci, do której masz dostęp.
Nie wszystkie sposoby dotarcia są dostępne w każdej formie reklamowej. Za to możesz mieszać różne sposoby dotarcia tak, żeby uzyskać idealną bazę odbiorców.
Zyski i koszty w Google Ads zależą właśnie od tego, jak dobrze sprecyzujesz swoją grupę odbiorców reklamy.
Własna baza odbiorców i remarketing
Jeśli masz własną bazę odbiorców, np. z danych wizyt na stronie zebranych w Google Analytics, możesz dedykować im reklamy. To znacznie zwiększa szanse na sukces, bo osoba, która już raz widziała Twoją stronę, będzie lepiej reagowała na reklamę. Oczywiście dzieje się to kosztem skali, która będzie ograniczona tylko do tych osób.
Panel obsługi Google Ads
Google wciąż rozwija swoje narzędzia. Do niedawna system reklamowy Google nazywał się Google AdWords, ale gigant dąży do konsolidacji rozwiązań i stworzenia jednego systemu, w obrębie którego użytkownik będzie mógł zarządzać wszystkimi reklamami. Dlatego informacje zawarte w tym artykule mogą szybko ulec przedawnieniu. ;-)
Tak jak w przypadku wielu narzędzi Google, konto w Google Ads stworzysz na bazie konta e-mail pod tym adresem.
Obsługa panelu Google Ads
Panel jest niezwykle prosty i skomplikowany zarazem. Z jednej strony Google chce ułatwić dostęp przedsiębiorcom, którzy nie mają wiedzy marketingowej, a chcieli by zrobić prostą reklamę, a z drugiej Google musi zadbać o wysokie wymagania swoich dużych klientów, którzy wydają ogromne pieniądze na reklamę i chcą mieć pełną kontrolę.
To dwa sprzeczne cele, dlatego z jednej strony Google prowadzi Cię za rękę i podpowiada co musisz zrobić na każdym etapie:
A z drugiej wyświetla Ci skomplikowane raporty, masę statystyk i pozwala grzebać w zawiłych ustawieniach:
Ostatecznie jednak obsługa Google Ads nie jest taka trudna, jeśli skupiasz się na podstawowych reklamach. Naukę narzędzia można sprowadzić do dwóch artykułów, które wkrótce powstaną. Ważniejsza jest odpowiedź na pytanie:
czy chcesz uzależnić swój biznes i rozwój od pośrednika, który sprzedaje Ci ruch?
Google Ads a SEO
Bardzo ważną decyzją w strategii marketingowej będzie podział Twoich zasobów między dwie metody pozyskiwania ruchu z Google – reklama i SEO.
Szybkie przypomnienie, czym jest SEO.
Atuty
Atuty Google Ads
Główną przewagą tego narzędzia jest prostota podstawowych funkcji. Kampanię możesz uruchomić w jeden dzień i już zbierać ruch. Jeśli ją dobrze zoptymalizujesz, nie będzie aż tak kosztowna. Masz też pełną kontrolę nad wydatkami i jeśli mierzysz konwersje, możesz wyraźnie określić swój zysk i koszt jego pozyskania.
Atuty SEO
Wkład, który włożysz w strategię SEO, będzie przynosił ci regularny ruch przez dłuższy czas bez dodatkowych kosztów. Im dłużej pracujesz nad SEO, tym większy będzie zwrot z inwestycji. Dodatkowo, jeśli masz dobry pomysł, możesz zyskać dużo ruchu prawie bez kosztów, a zaufanie użytkowników będzie większe, bo w przeciwieństwie do reklam, ruch organiczny nie kojarzy się z marketingiem.
Wady
Wady Google Ads
Ruch jest uzależniony od budżetu i natychmiast się kończy, gdy zabraknie środków na koncie. Reklamy nie mają dodanej wartości, która po zakończeniu kampanii pozwoli utrzymywać popularność. Poza tym reklamy mają ograniczenia wynikające z regulaminu, są oznaczone jako reklamy, więc nie budzą takiego zaufania, a skalowanie (zwiększenie) ruchu kosztuje ogromne pieniądze.
Wady SEO
Aby zebrać pierwszy sensowny ruch trzeba włożyć w SEO mnóstwo pracy. Efekt jest zawsze opóźniony do inwestycji zasobów, a do tego jego skala jest niepewna i trudna do oszacowania. Do tego SEO dotyczy tylko miejsc, gdzie istnieje ruch organiczny, który często znajduje się poniżej reklam. Pozycjonowanie wymaga też sporej wiedzy i mocno zależy od działań konkurencji.
Łączenie SEO i Google Ads
Obie metody pozyskiwania ruchu reprezentują odmienne strategie, zagrożenia i zyski, dlatego z reguły firmy decydują się korzystać z obu, by wykorzystać efekt synergii. SEO pozwala dotrzeć do użytkownika bardzo szeroko na wszelkie możliwe jego zapytania w sieci, a Google Ads może podążać za nim z bardzo sprecyzowanym komunikatem.
Długoterminowo to SEO jest bardziej korzystne, ale w jednorazowych akcjach lepiej radzi sobie Google Ads.
Google Ads to też świetne narzędzie do testowania fraz kluczowych i tego, jak dobrze ruch z nich zrealizuje nasze cele, zanim zainwestujemy w działania SEO. Tej synergii, ale też zagrożeń jest więcej.
Podsumowanie
Reklamy Google Ads warto prowadzić, choćby w małej skali do testów reakcji użytkowników na naszą stronę www. Konto w Google Ads daje też dostęp do Planera słów kluczowych – narzędzia bardzo przydatnego do prowadzenia samodzielnego SEO. Oba kierunki pozyskiwania ruchu będą więc nierozłączne w każdej skutecznej strategii marketingu online.
Zostaw komentarz