Wprowadzenie do User Experience

Wprowadzenie do User Experience

User Experience – puste hasło marketingowe, czy narzędzie budowania sukcesu? Z tego artykułu dowiesz się, czym jest UX, jaką pełni rolę i dlaczego tak trudno z nim pracować.

Czym jest UX?

User Experience to sztuka budowania zadowolenia wśród użytkowników dowolnych technologii. To wszystko. Idea jest prosta, bo sprowadza się do tego, by użytkownik mógł zrealizować swoją potrzebę bez przeszkód, szybko i z uśmiechem.

W kontekście stron internetowych zasada jest ta sama, jednak UX wiąże się z emocjami i dotyka dosłownie każdego aspektu wizyty użytkownika w serwisie. Nie powstały jeszcze doskonałe rozwiązania UX i nigdy to się nie stanie, bo UX jest pracą z odczuciami dowolnie dużej grupy osób, która nieustannie się zmienia.

W pracy z UX największą przeszkodę stanowi różnorodność ludzi, którzy odwiedzają naszą stronę. Każdy ma inne potrzeby, inne upodobania, inny stopień wtajemniczenia w technologię, a do tego inny nastrój o każdej porze dnia. Dostosowywanie rozwiązań do ogółu wiąże się z wieczną potrzebą wybierania mniejszego zła.

Do tego dochodzi konflikt między przejrzystością rozwiązań, a wartością, którą wnoszą dodatkowe funkcjonalności. W skrócie, żeby zwiększyć zadowolenie odbiorcy, najpierw musimy dostarczyć mu nowy produkt, a to wiąże się z potrzebą nauczenia go korzystania z niego. Wszyscy wiemy, jak niechętnie ludzie uczą się nowych rzeczy, zwłaszcza jeśli nie po to przyszli na daną stronę. Na pewno każdy z nas miał okazję z irytacją przewijać jakiś wymuszony przez serwis samouczek.

Praca z UX wymaga doświadczenia i sporej wiedzy z przekroju technologii, psychologii, projektowania i zarządzania produktem. Nie wkurzać użytkownika dziś to sztuka :)

Dlaczego UX jest ważny?

Każdy, kto składał zeznanie podatkowe wie, jakim koszmarem jest szukanie odpowiednich formularzy i informacji, by je poprawnie wypełnić. W tym przypadku jednak nie mamy wyboru, musimy to zrobić, bo grozi nam kara.

Jak szybko porzucalibyśmy cały proces w diabli, gdyby za brak tych papierów nie było żadnych konsekwencji?

Z kolei pomyśl, jak chętnie korzystasz z wszelkich ulg, szans na uniknięcie podatku i zmniejszenia kosztów. Gdyby najprostszym rozwiązaniem na oszczędność było zamknięcie strony urzędu i otwarcie innej, która załatwi nam sprawę taniej i szybciej, to czy coś by nas powstrzymało?

Urząd skarbowy nie musi martwić się o UX, ale Twój biznes już tak. Jeśli masz konkurencję, to praca z doświadczeniem użytkownika powinna być w Twoich priorytetach zaraz po jego pozyskaniu.

Jak ważny jest UX dla pozyskiwania ruchu?

Warto zaznaczyć, że UX jest krytycznym aspektem skutecznego pozyskiwania ruchu ze wszystkich kanałów, w tym SEO czy płatnych reklam. Cały problem można sprowadzić do prostego pytania – po co pozyskiwać ruch, który nie konwertuje? A za konwersję odpowiada między innymi właśnie dobry UX.

Brak dobrego UX jest więc możliwą przyczyną jednego z największych błędów SEO.

Błędy SEO

Jak pracować z UX?

UX to nie jest jednorazowe zadanie. Dobry UX wymaga badań, testów, pracy analitycznej i ciągłości procesu, na które nie każdy biznes może sobie pozwolić. Jednak każdy biznes może zacząć budować własne dobre praktyki z użytkownikami i stopniowo poprawiać produkt w ramach posiadanych możliwości – to wymaga już tylko świadomego podejścia.

W UX istotne są historyczne dane dotyczące zachowań użytkowników. Najwięcej wiedzy wyciągniesz z własnych błędów, które możesz odkryć korzystając właśnie z tych danych. Zachowania użytkowników zbadasz poprzez testy A/B, specjalne ankiety, narzędzia takie jak Hotjar, lub wyciągniesz bezpośrednio z Google Analytics.

Cała sztuka UX sprowadza się do:

  • zdobywania wiedzy o zachowaniu użytkowników,
  • wprowadzania stopniowych zmian w produkcie,
  • monitorowania metryk sygnalizujących sukces.

W najprostszym rozrachunku zależy nam na podniesieniu stopnia konwersji kluczowego dla nas celu, czyli np. sprzedaży. Jednak między wejściem użytkownika na stronę, a konwersją jest ogromna przestrzeń, z którą nie łatwo pracować.

Profesjonalna praca z UX zakłada analizę wszystkich ścieżek podróży użytkownika przez serwis, oraz dbanie o jego zadowolenie, przy jednoczesnym kierowaniu go w stronę istotnych stron, czynności i konwersji. User Experience to subtelna gra w sterowanie ludzkim zachowaniem.

Pierwsze kroki z User Experience

Najlepiej jest zacząć od pytania, jak widzą Twój produkt (i stronę) klienci? Jak mogą reagować osoby, które nigdy wcześniej nie miały ze stroną styczności? To trudne ćwiczenie dla kogoś, kto zakładał stronę, pracował przy niej i od dłuższego czasu z nią obcuje. Tendencja do przeceniania zalet i ignorowania wad własnego produktu jest niestety dość powszechna.

Zadaj sobie pytanie, jak możesz dotrzeć do takich osób, które nie mają tego bagażu i obiektywnie powiedzą nam, co im się podoba lub nie na stronie?

To pierwszy krok – zebrać jak najszerszy feedback od potencjalnych klientów. Taka próba powinna wskazać nam klika krytycznych problemów, o których mogliśmy nie wiedzieć. Znając je, możemy zacząć prace nad UX.

Tym samym zyskujemy świadomość, że idealna w naszych oczach strona wymaga jednak poprawek. Jak już wspomniałem, to właśnie świadomość potrzeby pracy z UX jest punktem wyjścia do pracy z UX.

Potem jest już tylko żmudne zdobywanie wiedzy, wprowadzanie zmian, monitorowanie efektów, rozwijanie narzędzi i budowanie doświadczenia.

Share: