Wszystko o link buildingu - kompendium wiedzy

Wszystko o link buildingu – kompendium wiedzy

SEO wymaga link buildingu, czyli pozyskiwania linków do swojej domeny. To jeden z tych aspektów pozycjonowania, na który można wydać ogromne pieniądze (i nie  mieć z tego efektu). Jak zdobywać linki samodzielnie? Jak zrobić to dobrze?

Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w tym kompendium wiedzy o link buildingu dla samodzielnego przedsiębiorcy.

Wprowadzenie do link-buildingu
Jak ważny będzie link building w 2020 roku?

Zasady link buildingu

Zacznijmy od paru zasad, które warto mieć na uwadze zaczynając kampanię link buildingu.

Po pierwsze – Google nie kara już za linki tak, jak kiedyś.

Muller - ignorowanie linków przez Google Muller - ignorowanie linków przez Google 2

Google informuje, że nauczył się namierzać spamerskie linki i teraz po prostu je ignoruje. To oznacza, że klasyczne kary, filtry i bany są już historią. Tak informuje John Mueller, ale w sieci można znaleźć sporo zaprzeczeń i gorących dyskusji na ten temat.

Jedno jest pewne – brak kar nie oznacza, że nie odczujemy efektów spamerskiego linkowania. Jeśli Google stwierdzi, że Twoje linki są spamem i zakwalifikuje je do zignorowania, to stracisz tę widoczność, która była na nich zbudowana. Efekt będzie więc ten sam.

Co gorsza, Google nie powie Ci, które linki tak potraktował, więc w efekcie możesz pozyskiwać w pocie czoła linki, które nie będą przynosić Ci żadnych efektów.

To oznacza, że największym problemem link buildingu dziś jest niepewność, które działania faktycznie przynoszą korzyści. Zacznij więc od zasady, by unikać spamu.

Po drugie – link building na różnych etapach życia strony pełni różne role

Są różne teorie przyczyn tego stanu rzeczy, ale przez pierwszy okres życia domeny link building nie przynosi spodziewanych efektów. Prawdopodobnie Google inaczej traktuje świeże strony i nie pozwala im się zbyt szybko wybić. Stąd nawet duża ilość linków na start nie przynosi efektów (są wyjątki). To nie znaczy, że nie warto ich pozyskiwać, bo w kolejnym etapie życia domeny te linki przydadzą się.

Inaczej też wygląda link building dla dużych domen, które zbudowały już autorytet.

Po trzecie – patrz na profil, nie pojedynczy link

Ocena wartości, ryzyka i mocy pojedynczego linka jest trudna, bo wszystkie te czynniki zależą od kontekstu profilu linków, czyli charakterystyki całego zbioru linków prowadzących do Twojej witryny.

Google grupuje i ocenia linki pod kątem jakości, ich kotwic, rozkładu atrybutów follow i nofollow, i innych czynników. Stąd żaden pojedynczy link nie jest „zły”, ani „dobry”, trochę tak jak woda, która jest niezbędna w gotowaniu, ale zabójcza, gdy wlejesz ją do wrzącego oleju.

Wszystko zależy od Twojego profilu linków – obserwuj go.

Po czwarte – linki są wciąż najważniejszym czynnikiem rankującym strony

Content, optymalizacja, techniczne SEO są ważne, ale gdy konkurencja jest naprawdę duża, to linki zewnętrzne ustalają kolejność wyników w SERPach. I wszystkie analizy to potwierdzają.

czynniki rankingowe w SEO

__________

Metody pracy z link buildingiem

Link building to po prostu pozyskiwanie linków. Cel jest oczywisty, ale metod pracy jest kilka. Przedstawiam podstawowy ich podział. Możesz korzystać ze wszystkich na raz.

Korzystanie z usług i platform link buildingowych

Link building jest usługą, jak każda inna. Można skorzystać z usług agencji, można założyć konto na platformie WhitePress, lub kupować pakiety działań od całej masy dostawców, również na Allegro. Internet pozwala łatwo do nich dotrzeć, ale uważaj – ogromna ilość tych ofert jest bezwartościowa.

Wszystkie te rozwiązania łączy to, że pracę wykonują za nas inni. Dużym ryzykiem tego podejścia jest fakt, że z tych samych usług i pakietów może skorzystać też konkurencja, a więc ich wartość maleje wraz z popularnością.

Samodzielne relacje z partnerami

To podstawowa metoda pracy nad link buildingiem – nawiązywanie zwykłych relacji z partnerami. To mogą być influencerzy, serwisy, sklepy, specjaliści, blogerzy, każdy, kto ma miejsce do publikacji linka. W tym przypadku trzeba samodzielnie zbudować bazę partnerów, wysyłać zapytania, ustalać warunki współpracy. Bardzo czasochłonne, ale jeśli zależy nam na sukcesie, niestety niezbędne.

Główną wartością tej metody pracy jest szansa na pozyskanie unikalnych, wysokiej jakości linków. Istnieją już narzędzia, które próbują usprawniać ten proces, np. grouphigh.com czy buzzstream.com.

buzzstream-logo

Przyciąganie linków

Żeby pozyskać linki, nie trzeba ich kupować, ani nawet pisać do influencerów. Wystarczy zrobić coś wyjątkowego, ciekawego i z wartością dla użytkowników, a potem obwieścić to światu. Łatwo mówić, trudniej zrobić, ale jeśli Ci się uda, ludzie sami będą do Ciebie linkować. To najlepszy rodzaj naturalnych linków dla SEO. Marki z dużym doświadczeniem i autorytetem w ten właśnie sposób prowadzą swój link building.

Dobrym przykładem tego typu działań jest Słownik Mody przygotowany przez serwis Domodi.pl. Wartość dla użytkowników i szansa na linki w jednym.

Słownik mody - link building

Tworzenie własnych linków

Jeśli nie możesz pozyskać linków, możesz je też samodzielnie wytworzyć. Wystarczy zakup domeny, napisanie trochę artykułów i zbudowanie całego serwisu od podstaw. Nie brzmi już tak prosto, ale jeśli uda Ci się zbudować autorytet takiej domeny, masz i linki i kolejny serwis.

Narzędzia do automatycznego pozyskiwania linków

Istnieją (jeszcze) narzędzia, które publikują linki automatycznie w różnych, raczej niskiej jakości miejscach. Ich siłą jest prostota i łatwa skalowalność działań, ale z drugiej strony to często czysty spam, ignorowany przez Google. Nie polecam, ale wymieniam na liście z konieczności przedstawienia pełnego obrazu.

__________

linkowanie

Techniki linkowania

Wiesz już, jakimi metodami można pozyskiwać linki. Teraz zobaczmy, jakie są techniki link buildingu. Tu ważna uwaga – link building nie jest nauką ścisłą, każdy ma swoje podejście i sposoby na sukces, dlatego przedstawiam tylko najczęstsze techniki.

Współpraca z osobistościami w branży

Każda branża ma reprezentantów, którzy z reguły posiadają jakiś blog, stronę www, konto na YouTube i oczywiście są obecni w social mediach. Stąd też mogą opublikować link otoczony treścią. To ważne, bo goły link nigdy nie będzie tak mocny i dobry, jak ten umieszczony w treści. Do tego, frazy kluczowe muszą znaleźć się blisko linku, jeśli chcemy zachować jego tematyczność.

Założenia do współpracy są proste. Ustalasz istotne frazy kluczowe i strony, które chcesz wzmocnić linkiem, a następnie zamawiasz dobrze zoptymalizowane treści, które pasują tematycznie do Twojej branży. Reszta to technikalia i niuanse współpracy.

Rynek publikacji SEO jest w Polsce już dość dobrze usytuowany, a nawet wyceniony. Oczywiście pozostaje kwestia zgodności tej metody link buildingu z wytycznymi Google. Przypomnę, Google nie uznaje płatności za linki.

Google wytyczne dotyczące link buildingu

Współpraca z serwisami danej branży

Linki można też pozyskiwać z dowolnych serwisów, które w danej branży mają autorytet. To mogą być nawet konkurencyjne sklepy, fora, portale newsowe, witryny państwowe. W zasadzie każda strona, która na interesujące cię frazy wyświetla się w wynikach wyszukiwań, to potencjalne miejsce na link.

W tej technice zaczynasz od zaczepnego maila z propozycją współpracy, a warunki dostosowujesz do partnera. W ramach tych działań możesz umówić się na gościnne publikacje, wymianę banerów promocyjnych, współpracę PR, wspólne budowanie bazy wiedzy, czy dowolne inne formy relacji. W każdej opcji możesz dodać linkowanie.

Marketing szeptany

Szeptanka to stara metoda marketingu, polegająca często na autopromocji w miejscach, gdzie gromadzi się społeczność zainteresowana danym tematem. To też sposób na pozyskiwanie linków z for i profili w różnych serwisach, które pozwalają założyć konto, a w nim podpiąć adres www swojej strony.

Celem jest podrzucanie swojej promocji (z linkiem) bezpośrednio w dyskusjach, lub udział w dyskusjach, by tylko dodać post, a w nim link do profilu, gdzie znajduje się nasza strona. W tej technice niestety często spotykamy się ze spamem, bo w 2020 roku niewiele for internetowych jest nadal aktywnych. Sporo z nich to często miejsca, gdzie cała dyskusja prowadzona jest właśnie przez osoby trudniące się marketingiem szeptanym. Właśnie takie miejsca Google namierza i ignoruje z nich linki.

Linki z odzysku

To technika polegająca na odkopywaniu starych publikacji w sieci na interesujące nas tematy i wysyłanie próśb do autorów o aktualizację treści wraz z dodaniem linków do naszej strony. W innej wersji to poszukiwanie wzmianek o naszej marce i uzupełnianie ich o link. W tym przypadku jest to działanie powiązane z Brand SEO i budowaniem czynników E-A-T.

W tym działaniu najważniejsze jest aktualizowanie treści. Samo dodanie linka, bez żadnych dodatkowych zmian, może być bezcelowe. Google zignoruje dodany link, jeśli uzna, że nie wniosło to żadnej wartości dla strony.

Linki z odzysku - techniki link buildingu

Linki z katalogów i NAPy

Kolejną grupą działań jest pozyskiwanie linków z serwisów, które trudnią się katalogowaniem internetu w różnych formach. Takich katalogów (często tylko pod SEO) istnieje mnóstwo, ale zdecydowana większość to prehistoria, którą lepiej pomijać.

Gwiazdor katalog linków

Natomiast warto wyszukiwać i uzupełniać wszelkie miejsca w sieci, gdzie pojawiają się nasze dane o firmie, w tym lokalny adres, telefon, strona www. W tym przypadku warto zajrzeć też do profili i kont w mediach społecznościowych. Tam też powinniśmy zadbać o prawidłowe i spójne dane.

Linki z zaplecza

Jak już wspomniałem, można też samodzielnie tworzyć strony, z których będziemy linkować. Można też skorzystać z zaplecza stron innych dostawców. To często strony niskiej jakości, bez gwarancji, że nie zostały już wciągnięte na listy domen ignorowanych przez Google.

Linki z mediów społecznościowych

Debata o istotność tych linków nadal trwa. Bezpośrednio takie linki nie wpływają na ranking stron, jednak ruch z nich do strony docelowej na pewno zwraca uwagę Google. Takie sygnały wartości zwiększają szanse na szybką indeksację stron i przynajmniej tymczasową ekspozycję ich w SERPach.

Jako wsparcie link buildingu i innych działań SEO, linkowanie stron w social mediach (i generowanie ruchu z nich) jest wysoce wskazane.

Tworzenie wartości

Najtrudniejszą techniką pozyskiwania linków jest wytwarzanie wartości, która na tyle zainteresuje media i rynek, że zostanie doceniona linkami. Tutaj szczególnie ważna jest kreatywność i spryt.

Wytwarzana wartość powinna być dostępna jedynie na stronie, która ma uzyskać rozgłos. To znaczy, że żeby skorzystać z wartości, użytkownik musi wejść na tę stronę. To może być quiz, formularz z kodem rabatowym, osadzony film itp. W ten sposób media, blogerzy, partnerzy muszą umieścić link do naszej strony. Jeśli zrobimy to dobrze, nawiążemy do wyższych wartości (np. społecznych), możemy pokonać barierę braku zaufania i uzyskać linki bez dodatkowych kosztów.

Więcej o pozyskiwaniu linków poprzez wartość przeczytasz w tym artykule:

Jak pozyskiwać linki?

Przechwytywanie domen

Istnieje też metoda na pozyskiwanie linków poprzez przechwytywanie domen, które te linki posiadają. Polega ona na tym, by kupować wygasłe domeny z historią i przekierowywać je na swoją stronę. To stara metoda, obecnie niezbyt skuteczna z racji tego, że Google może łatwo uciąć przepływ mocy przy przekierowaniu domen.

Jeśli szukasz takich domen, możesz zajrzeć na giełdę domen, np. aftermarket.

__________

Strategie linkowania

Wiemy już, w jaki sposób można pozyskiwać linki, i jakie są metody. Pozostaje jeszcze strategia linkowania. W tym przypadku jest kilka aspektów, które każda strategia musi rozpatrzyć.

Strony docelowe

Pierwsza kwestia to strony, do których będziemy linkować. Czy to będzie tylko strona główna na początek, czy wybrane kategorie, a może wszystkie możliwe strony? Na każdym etapie życia strategii link buildingu trzeba ustalić, co dokładnie będziemy linkować.

Na pewno, jeśli domena jest świeża, nie powinniśmy linkować zbyt agresywnie. Warto wtedy skupić się na stronie głównej i frazach brandowych. Z czasem warto linkować do różnych stron w domenie, ale szybko powinniśmy przygotować listę tych najważniejszych podstron, które będą linkowane najczęściej.

Wybór kotwic (anchory)

Kotwice dla linków powinny mieć odpowiedni rozkład w profilu linków. Najczęstszą kotwicą z reguły powinna być marka, i właśnie dlatego najbezpieczniej jest linkować przez frazy brandowe, sam adres URL, czy luźne sformułowania, takie jak „kliknij tutaj”.

Z czasem można używać też anchorów będących dokładną frazą kluczową, która nas interesuje. Na takie linki trzeba jednak uważać, bo zbyt wiele linków ze zbyt nachalnymi frazami w kotwicach, do tego ze stron niskiej jakości, mogą spowodować, że cały nasz profil straci wartość.

kotwice w link buildingu

Rozkład linków w czasie

Bardzo ważną, często zapominaną, sprawą jest stabilny przyrost linków w profilu. Nie powinniśmy nagle pozyskiwać dużej ilości linków, ani tak samo nagle ucinać ich przyrostu. Tempo pozyskiwania linków powinno mieć stabilny trend wzrostowy.

Balans atrybutu follow/nofollow

Google niedawno zmienił założenia dla atrybutu nofollow. Od 1 marca tego roku nofollow jest traktowane jak wskazówka, a więc nie będzie od razu znaczyło, że link nie ma wartości SEO. Przeczytaj cały artykuł.

Dyskusja na ten temat trwa, ale dla Ciebie ważne jest to, żeby zachować zdrowy balans między czystymi linkami, a tymi z użyciem atrybutu nofollow lub „sponsored”. Naturalny profil linków ma trochę tak oznaczonych linków.

Źródła linków

Dobry profil to różnorodny profil pod każdym względem, ale szczególnie ważne są źródła linków. Im więcej domen kieruje linki do Twojej strony, tym lepiej. Oczywiście możesz pozyskiwać wiele linków z tej samej domeny, to nadal ma wartość, ale jeśli możesz, walcz o linki z jak największej liczby domen.

Tematyczność linków

Im więcej, tym lepiej, pod warunkiem, że będą to linki tematycznie powiązane z Twoją stroną. Możesz pozyskiwać je z totalnie oderwanych stron, to też jest naturalne zjawisko, ale jeśli większość Twoich linków będzie niepowiązana tematycznie, Google może je zignorować.

Patrz na tematyczność całej domeny, ale też konkretnej podstrony, z której pozyskujesz link. Jeśli strona źródła linku posiada istotną frazę kluczową w nagłówku, treści, meta danych, to dobrze – link będzie przekazywał istotną moc. Jeśli jednak strona będzie o traktorach, a prowadzisz biznes z mydłami, nie licz na efekt w postaci dobrych pozycji Twojej strony.

Siła stron i domen linkujących

Moc linka zależy od strony, z której pochodzi. Im silniejsza strona, tym lepszy link, dlatego przy układaniu priorytetów współpracy warto korzystać z narzędzi oceniających siłę domeny, czy konkretnej strony. Jednym z popularniejszych narzędzi do tego jest Ahrefs i jego prosty system ocen Domain i URL Rating.

ahrefs - ranking domeny w link buildingu

Ocenę wartości strony można też oprzeć na rankingu SimilarWeb dla domeny.

Łańcuchy linków

Link ze strona A do B to tylko fragment przepływu mocy. Strona A też ma linki, a strona B też linkuje dalej. W swojej strategii link buildingu musisz uwzględnić ten aspekt.

Niektóre techniki SEO zakładają budowanie piramid linków, gdzie strona docelowa otrzymuje jeden wartościowy link z contentu na jakimś blogu, a ów blog jest dodatkowo linkowany np. z marketingu szeptanego. Moc przepływa po łańcuchu linków, o ile zachowamy po drodze tematyczność.

Problem w tym, że Google w swoich rankingach ocenia autorytet domen, i jeśli jest on zbyt niski, linki z takich stron przestają mieć znaczenie. Linkowanie ze spamerskich stron nie jest już tak skuteczne, jak kiedyś, chociaż niektóre testy SEO pokazują, że dla łatwych fraz o niskiej konkurencyjności można uzyskać pewien efekt.

Pamiętaj też, że łańcuch linków nie kończy się na Twojej stronie docelowej. Moc płynie dalej po linkach wychodzących z tej strony. Zadbaj też o ten aspekt.

Profile linków

Ważnym aspektem link buildingu, szczególnie w trudnych i ustabilizowanych branżach, jest uwzględnianie profili linkowych konkurencji. Ich uśrednienie tworzy pewien standard, do którego odnosi się Google przy ocenie każdej domeny.

Profil linkowy MajesticSEO link building

Innymi słowy, w strategii link buildingu trzeba pozyskiwać podobne linki, z podobnym rozkładem kotwic i innych czynników, jak topowa konkurencja w branży.

Pozostałe kwestie link buildingu

To nie koniec aspektów pozyskiwania linków, które trzeba uwzględnić w swoich działaniach.

Jest jeszcze kwestia linkowania wewnętrznego dla strony, z której pozyskujemy link. Jeśli owa strona nie będzie linkowana we własnej domenie, nie mamy co liczyć na moc tego linka. Nasz artykuł z linkiem powinien być jak najlepiej wyeksponowany wewnątrz serwisu, z którego pochodzi. To ważne.

Poza tym:

  • strona z linkiem musi być indeksowalna dla botów Google,
  • link powinien istnieć jak najdłużej,
  • docelowy adres nie powinien zawierać żadnych przekierowań,
  • adres w linku musi być dokładnie taki sam, jak strona, którą pozycjonujemy.

Przeczytaj też:

Adresy URL w SEO

Narzędzia do link buildingu

W link buildingu warto posługiwać się narzędziami, które ten proces usprawniają i ułatwiają. Zacznij od arkusza w Excelu lub na Google Drive, gdzie zbudujesz swoją bazę partnerów i serwisów do nawiązania współpracy. Warto też zrobić ranking domen konkurencji i ich profili linkowych.

Następnie wybierz narzędzia do kontrolowania wartości linków. To może być Ahrefs, Majestic SEO, SEO Spyglass lub inny program. Pamiętaj też o zaglądaniu do Search Console, gdzie w raporcie linków przychodzących będziesz monitorować własny profil linków.

Sporą listę narzędzi do pracy znajdziesz w tym artykule.

Search Console – podstawowe narzędzie SEO

Podsumowanie

Link building będzie kluczowym procesem w Twojej strategii SEO. Musisz zadbać o stały napływ dobrych linków i stale monitorować rynek, własny profil linków, a do tego poszukiwać okazji do nawiązania współpracy na każdym kroku.

Jednak najważniejszym składnikiem udanej kampanii będzie Twoja cierpliwość, bo ostatecznie wszyscy konkurencji w branży będą prowadzić własne działania link buildingu. Pamiętaj o tym planując budżet na te działania.

Share: