Jak wybrać słowa kluczowe?
Jeśli optymalizujesz pod SEO artykuł, stronę produktu lub ofertę, to wybór fraz kluczowych będzie zawsze pierwszym punktem na liście zadań.
W poprzednich artykułach wyjaśniłem, czym są frazy kluczowe. Teraz pora ustalić, jak wybierać właściwe słowa kluczowe.
Zbiór dotychczasowych artykułów:
Strategia działania
Zanim zaczniesz proces doboru fraz, musisz mieć strategię działania. To dość skomplikowane zadanie, bo każdy biznes jest inny i tę strategię można dostosowywać na wiele sposobów. Istnieją jednak elementy wspólne dla wszystkich, takie jak: budowa bazy fraz, grupowanie ich według znaczenia dla biznesu czy intencji użytkownika, oraz proces przypisywania ich odpowiednim stronom.
Zebranie fraz kluczowych
Zawsze zaczynaj od zebrania wszystkich słów kluczowych, które mogą mieć znaczenia dla Twojej branży lub tematu, który chcesz poruszyć. Nigdy nie decyduj się optymalizować strony pod jakieś frazy, jeśli nie masz ogólnej wiedzy o środowisku wyszukiwań.
To częsty błąd, bo jeśli zoptymalizujesz stronę na jakąś frazę, to trudno będzie Ci potem to zmienić, a może się okazać, że są dużo lepsze frazy dla tej strony.
Zebranie słów kluczowych wymaga narzędzi – wyszukiwarek słów kluczowych. Kilka darmowych narzędzi do analizy fraz kluczowych już opisałem.
Narzędzia analizy fraz kluczowych
Wprowadzenie do Planera słów kluczowych
Metodyka doboru fraz kluczowych
Zanim dobierzesz frazy, zdecyduj jaką metodykę i założenia do pracy przyjmiesz. Tu zaczynają się schody, bo każdy serwis i branża są inne. To będzie Twoja decyzja, moje są tylko wskazówki.
Na pewno musisz zdecydować:
- jak traktować frazy podobne, synonimy, ich odmiany i szyk słów,
- jak przypisywać frazy do sekcji Twojej strony,
- jak ustalać priorytet dla fraz.
Synonimy i odmiany
Zależnie od branży, a czasami nawet konkretnych fraz, synonimy i odmiany wyrazów można traktować tak samo lub odmiennie. Dla przykładu frazy: kółko do walizki i kółka do walizki mogą skrywać zupełnie inne intencje użytkownika. Sprawdzaj to w wynikach wyszukiwań dla tych fraz! Sam Google da Ci podpowiedź.
Dopasowanie fraz do sekcji witryny
Jeśli Twoja strona jest podzielona na sekcje takie jak: blog, portfolio, strona produktu, strony usług, forum, inspiracje itd., to grupowanie fraz powinno odpowiadać tym podziałom. Dla przykładu fraza wybór walizki powinna być przypisana do artykułu lub poradnika, a fraza czerwona walizka do listy produktów lub strony konkretnego produktu.
Priorytet fraz
Głównym wyznacznikiem wartości fraz jest ich ilość wyszukiwań miesięcznych. Z reguły im ogólniejsza jest fraza, tym ma więcej wyszukiwań. W tym kryje się pewna pułapka, bo za ogólnymi frazami nie zawsze idzie właściwa intencja użytkownika. Dla przykładu fraza walizka może dotyczyć tytułu jakiegoś filmu lub też użytkownik szuka tylko definicji przedmiotu.
W ramach ustalania priorytetu dla fraz zawsze uwzględniaj ich konkurencyjność, ryzyko złego dopasowania i wartość dla biznesu.
Grupowanie fraz według intencji użytkownika
Za każdą frazą stoi jakaś intencja użytkownika, i jeśli nie dopasujesz do niej strony, pozycjonowanie nie będzie miało sensu.
Najważniejszy podział dzieli frazy na sprzedażowe i wiedzowe. Pierwsze dotyczą intencji zakupu, drugie chęci zdobycia wiedzy. Adekwatnie kieruj ruch z fraz do stron produktu, usług, poradników lub artykułów na blogu. Im precyzyjniej podzielisz frazy według intencji, tym więcej fraz pokryjesz w wynikach wyszukiwań.
Więcej o grupowaniu fraz dowiesz się z tego artykułu:
Parowanie fraz kluczowych
Kiedy stworzysz i posortujesz swoją bazę słów kluczowych, pora dopasować frazy do stron. W tym procesie najważniejsze jest, żeby nie parować jednej frazy z wieloma stronami. Wiele różnych stron zoptymalizowanych na te same frazy to zjawisko kanibalizacji fraz. Unikaj jej!
Celem procesu jest, by wszystkie strony w domenie miały przypisane indywidualne frazy. Żadna fraza nie może zostać przypisana do więcej niż jednej strony. Porządek w tym procesie jest wyjątkowo ważny.
W tym zadaniu musisz nauczyć się wykrywać frazy powiązane.
Frazy powiązane
To frazy, które muszą dodatkowo pojawić się w treści strony, by Google prawidłowo przypisał do niej frazy główne. To z reguły synonimy i długie ogony (frazy wieloczłonowe). Frazy powiązane są podstawą procesu optymalizacji strony.
Jak wyszukiwać frazy powiązane?A więcej o procesie parowania fraz przeczytasz tutaj:
Money keywords
Na szczególną uwagę zasługują tzw. money keywords, czyli frazy, które przynoszą największy zysk. To mogą być bardzo różne słowa, które łączy to, że na nich opiera się zysk w danej branży. Nie zawsze tak jest. Czasami sukces wynika z ruchu sprowadzanego na stronę przez wiele fraz długoogonowych (wieloczłonowych).
Jeśli Twój biznes zawiera takie money keywords, zacznij od nich i poświęć im szczególną uwagę.
Różnorodne frazy kluczowe
Oczywiście frazy mogą być bardzo różne – lokalne, bardzo mocno doprecyzowane, brandowe, dwuznaczne i takie, których intencji nie sposób zrozumieć. Na tym polega trudność analizy fraz kluczowych. Każda branża ma inne przeszkody i szanse. To jest Twoje zadanie, by je wykryć i odpowiednio zareagować.
Praca z frazami kluczowymi wymaga dużej wiedzy o branży i znajomości rynku. Tylko doświadczenie pozwoli Ci podejmować dobre decyzje, dlatego każdy powinien przeprowadzić ten proces dla swojego biznesu samodzielnie.
Więcej o różnorodności fraz:
Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz II
Wybór fraz krok po kroku
Chociaż proces doboru fraz kluczowych ma wiele ścieżek i problemów do uwzględnienia, można go zamknąć w kilku podstawowych krokach.
- Pobierz wszystkie możliwe frazy dla tematu (lub całej branży).
- Pogrupuj bazę fraz według intencji użytkownika.
- Namierz money keywords, jeśli takie istnieją w Twojej branży.
- Zbuduj strategię zarządzania frazami.
- Zdecyduj, jakie grupy fraz będą przypisywane do konkretnych sekcji Twojej strony.
- Zacznij parować frazy ze stronami, unikając zjawiska kanibalizacji.
Jeśli masz już wybrane frazy kluczowe, pora na optymalizację!
Wstęp do optymalizacji stron
Zostaw komentarz