parowanie fraz i stron www w SEO

Analiza fraz to żmudny proces, który pochłonie niejedną godzinę. Im większa branża, tym więcej fraz, tym więcej pracy. A kiedy w końcu przebrniesz przez analizę, okazuje się, że przed Tobą znacznie trudniejsze zadanie.

Musisz dopasować frazy do posiadanych stron. Tu dopiero zaczyna się przygoda :)

Ale najpierw dowiedz się wszystkiego o frazach kluczowych:

Wszystko o frazach kluczowych

Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz II

Narzędzia analizy fraz kluczowych

Parowanie fraz ze stronami www

Jeśli chcesz znaleźć się w wynikach wyszukiwania dla jakiejś frazy, musisz wskazać Google konkretną i dedykowaną ku temu stronę. To oczywiste. W końcu każde zapytanie to trochę inna intencja, a Google wziął sobie do serca cel, by wyświetlać najlepsze możliwe strony do zapytań swoich użytkowników.

parowanie fraz w SEO

Gra w parowanie

Pomyśl o tym zadaniu, jak o grze w karty. Masz ograniczoną talię, może kilkadziesiąt kart.

Każdą kartą możesz zdobyć frazę. Im bardziej karta będzie pasować do frazy, tym większa szansa, że ją zdobędziesz. Jednak wraz ze wzrostem dopasowania do jednej frazy, karta przestaje pasować do innych.

Masz swoją talię stron, a Google ma miliardy fraz. Teraz musisz zdecydować, które frazy chcesz zdobyć, oraz rozłożyć dopasowanie kart tak, by zgarnąć jak najwięcej, jak najlepszych fraz.

Pamiętaj, w tej grze zawsze jest coś za coś. Nie da się ugrać wszystkich fraz, bo to Google rozdaje frazy i nie życzy sobie monopolu w SERPach (konkurencji dla siebie).

zasady parowania fraz ze stronami w SEO

Tworzenie stron

Jeśli dopiero budujesz swoją stronę – to parowanie w tym artykule traktuj jak tworzenie. Masz tę przewagę, że znając istotne dla Ciebie frazy, możesz decydować o tym, jaką treść i w jakiej kolejności tworzyć.

Tak więc, nawet jeśli dopiero budujesz obecność w sieci, i tak musisz dopasowywać frazy do stron.

Podstawy procesu parowania stron

Proces, o którym piszę, to bestia o nieskończonych rozmiarach i zmiennej naturze. Zależnie od biznesu, strony www i strategii SEO, może wyglądać zupełnie inaczej i być w dużej mierze automatyzowana. Poniżej opisuję jej podstawowe elementy. Traktuj je, jako wiedzę bazową, na której stworzysz własny system i metodykę pracy.

Pamiętaj, że w tym procesie Twoim celem jest porządek i zrozumiała hierarchia informacji. Niezależnie od tego, czy mówimy o blogu, sklepie internetowym, portalu randkowym, czy forum, porządek musi być. To podstawa budowania SEO.

Pamiętaj, że...
przedstawiona metodyka to jedno z wielu podejść. Każdy specjalista SEO ma swoje sprawdzone ścieżki analizy i zarządzania frazami. Przedstawiona w tym dokumencie metodyka jest prosta i dobra dla małych i średnich stron.

Limity stron – pierwsze ograniczenie

Każda strona może pasować do ograniczonej liczby fraz. Nie da się wypozycjonować jednej strony dla wielu, różnych zapytań. To niewykonalne, chyba że nie masz żadnej konkurencji.

Główna zasada:

Każda strona może wyświetlać się na ograniczoną liczbę fraz kluczowych.

Ten limit jest dość elastyczny i zależny od konkurencyjności fraz, tematyki, a w szczególności od mnogości odmian frazy.

Pamiętaj, że optymalizując stronę na jedną frazę, zawsze pozbawiasz ją szansy na wyświetlenie dla innej frazy, a im trudniejsza branża, tym bardziej precyzyjne dopasowania fraz do stron są potrzebne.

Podobieństwo fraz – pierwszy problem

W SEO nic nie jest białe lub czarne. Język to nie matematyka i nie tak łatwo określić granicę między frazami. Google uczy się semantyki od lat i próbuje logicznie łączyć frazy znaczeniami.

Jeśli frazy są jednoznaczne, ale różnią się pisownią, będą traktowane bardzo podobnie. W takiej sytuacji jedna strona może wyświetlać się na wiele bardzo podobnych zapytań.

frazy podobne w parowaniu fraz

Z reguły Google bardzo podobnie traktuje frazy, które:

  1. są tylko odmianą przez liczbę (poj. i mn.) lub przypadki,
  2. mają tylko odwrócony szyk słów,
  3. są oczywistymi synonimami.

Jednak istnieje wiele wyjątków, a bardziej konkurencyjne frazy są traktowane oddzielnie, nawet jeśli różnią się czymś zupełnie dla nas nieistotnym. Wszystko zależy od logiki algorytmów Google.

Przykład:

frazy podobne traktowane inaczej w Google

synonimy o różnych znaczeniach w Google

Parowanie fraz w grupy

Zanim zaczniesz dopasowywać frazy do stron, musisz je pogrupować. Zacznij od podziału na główne kategorie.

Dla przykładu w branży meblarskiej możesz stosować:

  • podział przez zastosowanie: meble do salonu, meble kuchenne, meble do pokoju,
  • lub podział przez rodzaj: stoły, krzesła, lampy,
  • albo funkcjonalność: oświetlenie, sen, rozrywka, do pracy.

Następnie musisz ustalić zasady grupowania fraz podobnych, które będziesz traktować, jak gdyby były jedną frazą. To powinny być odmiany przez przypadek, liczbę i zmienny szyk, ale każda branża jest inna. Uwzględnij to.

Proces parowanie fraz

Kiedy uporządkujesz frazy, możesz przystąpić do właściwego parowania ich ze stronami.

Zasada jest prosta:

każda fraza (lub grupa fraz podobnych) powinna mieć jedną wyznaczoną dla niej indeksowalną stronę.

Strony są jak zwierzęta terytorialne i nie lubią, gdy po ich terenie chodzi więcej niż jedna grupa fraz. Przy małej ilości fraz, utrzymanie porządku jest banalne, ale wraz ze wzrostem ich ilości, tworzy się bałagan.

Dokument parowania fraz

Analizowane frazy oraz sparowane strony zbieraj w jednym, uporządkowanym dokumencie. Porządek w tej bazie pozwoli Ci szybko rozwiązywać konflikty fraz. Pamiętaj, że im więcej danych, tym trudniej nimi zarządzać.

parowanie fraz przykład dokumentu

Kolizje dopasowanych stron

Jeśli dla jednej frazy zostaną stworzone i zoptymalizowane dwie lub więcej stron, Google straci orientację w naszej strukturze i nie będzie wiedział, którą stronę chcemy wyświetlić na daną frazę. Nastąpi kolizja i dopóki jej nie usuniemy, obie strony będą walczyć między sobą o pozycje. W rezultacie żadna nie będzie wysoko w wynikach.

Oczywiście, przy domenach z tysiącami stron te kolizje są nieuniknione, zwłaszcza że bardzo trudno postawić granicę między frazami. Pewien bałagan zawsze będzie, ale jego minimalizowanie to główne zadanie SEO.

Zasady parowania fraz

Każdy biznes jest inny. Inne są strony, cele, potrzeby, możliwości i doświadczenie. Niestety, tylko doświadczenie pozwoli Ci znaleźć odpowiednie podejście do tego procesu. Jedno jest pewne, parowanie fraz ze stronami to niekończąca się praca, ale tak jak w rolnictwie – jeśli nie posiejesz, nie zbierzesz plonów.

A to kilka podpowiedzi ode mnie.

  • Paruj frazy i strony tak, by już nigdy tego nie zmieniać.
  • Parowanie zaczynaj od najważniejszych dla Ciebie fraz i dedykuj im najlepsze strony.
  • Im mniej wyszukiwań ma fraza, tym luźniejsze może być jej dopasowanie.
  • Stwórz przejrzysty i prosty dokument z listą parowanych fraz i dbaj o porządek.
  • W razie wątpliwości, zadawaj sobie pytanie, czy Twoja strona realizuje potrzebę użytkownika, który wpisuje daną frazę.

Podpowiedzi z wyszukiwarki Google

Jeśli nie wiesz, jak potraktować jakieś frazy, zajrzyj do Google. Wpisz niepewne frazy i zadawaj sobie pytania.

  • Czy wyniki są podobne, czy wyskakują zupełnie inne strony?
  • Jak Google rozumie daną frazę, czy Twoja strona pasowałaby do TOP10?
  • Jak wyglądają strony, które już wyświetlają się na te frazy?
  • Jakie inne frazy podpowiada Google?

Podsumowanie

Przedstawiłem Ci podstawy procesu parowania fraz ze stronami. To trudna sztuka, mocno zależna od Twoich celów, branży i strony www, dlatego tylko poprzez próby i doświadczenie wypracujesz swój własny odpowiedni proces. Powodzenia!

 

Share: