Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz II
Wiesz już, że frazy kluczowe to podstawa SEO. Wiesz też, że można pogrupować je według intencji użytkownika, która jest bardzo ważna w pozycjonowaniu.
Jeśli to dla Ciebie nowość, wróć do artykułów:
Zrozumieć potrzeby użytkownika Wszystko o frazach kluczowych. Cz. I
Natomiast w tym artykule przedstawię uniwersalne schematy fraz kluczowych i wyjaśnię, jak je rozumieć.
Wychowani na Google
Wyszukiwarka Google jest z nami już 20 lat. To sporo czasu, żeby ludzie wypracowali spójny sposób wyszukiwania informacji, a Google go zrozumiał. Jeśli chcesz robić SEO, musisz tę komunikację przyswoić lepiej niż język angielski.
Skróty myślowe
Nikt nie lubi marnować czasu, zwłaszcza na pisanie długich zapytań, takich jak: gdzie jest najtańszy fryzjer w Krakowie? Szkoda na to energii, zapytam: tani fryzjer Kraków.
W przypadku wyszukiwarki, ludzkie lenistwo jest nadto widoczne i niezależne od branży. Tylko jedna rzecz może zmusić użytkownika do wpisania długiego, skomplikowanego zapytania. Mianowicie, gdy mimo wielu wyszukiwań, nadal nie może znaleźć tego, co szuka.
To jednak skrajności. Ty przygotuj się na pracę ze skrótami myślowymi, bo użytkownik:
myśli: Gdzie w pobliżu kupię tusz do drukarki?
Wpisuje: tusz sklep
Myśli: Kto był 23 prezydentem Stanów Zjednoczonych?
Wpisuje: 23 prezydent
Myśli: Jakieś ładne i wygodne buty na co dzień i do pracy
Wpisuje: buty
Intencja użytkownika – nieznana
Dotarliśmy do takiego etapu rozwoju technologicznego, że oczekujemy, by komputery wiedziały wszystko, a z drugiej strony sami nie zawsze wiemy, czego szukamy. Dlatego w każdej branży istnieje pula fraz bardzo generycznych – buty, alkomaty, domy, które bardzo trudno ugryźć specjalistom, bo nie wiadomo, czy kryje się za nimi intencja zakupu, czy tylko ciekawość.
Przykład.
Fraza Alkomat
Fraza alkomat ma 74 tysiące wyszukiwań miesięcznie. To sporo, ale czy wszyscy, którzy ją wpisują, chcą kupić alkomat? Czy może tylko szukają informacji, a może sprawdzają, jak wygląda alkomat? A może to graficy w firmach sprzedających alkomaty potrzebują zdjęcia alkomatu do kreacji reklamowej i nabijają wyszukiwania?
To samospełniająca się przepowiednia!
Rozumienie i ocena potencjału tak ogólnych fraz jest jednym z trudniejszych wyzwań dla specjalistów SEO, zwłaszcza że z reguły im ogólniejsza fraza, tym więcej kosztuje uzyskanie z niej ruchu.
Pamiętaj, że ilość wyszukiwań danej frazy to nie jest jedyny wyznacznik wartości frazy. Fraza może mieć dużo wyszukiwań, ale być nieodpowiednia dla Twojej działalności. Nie daj się omamić dużą liczbą!
Najczęstsze schematy fraz
Pomijając frazy enigmatyczne, jednosłowne i bez łatwej do odczytania intencji, można pogrupować frazy według sposobu ich konstruowania. Format ten często zdradza intencję.
Frazy lokalne
Dodanie miasta do frazy w oczywisty sposób sugeruje, że użytkownik szuka usługi lub produktu. Sprecyzowanie regionu jest mocnym sygnałem chęci zakupu.
Frazy z marką
Jeśli zapytanie zawiera markę, to znaczy, że użytkownik ma bardzo sprecyzowaną potrzebę i chęć zakupu. Jeśli tą marką jest Twoja konkurencja, niewiele zrobisz. Możesz pozycjonować się na te frazy (są na to sposoby), ale przede wszystkim musisz zawalczyć o lepszą świadomość własnej marki.
Fraza + tanio / wyprzedaż / promocja
Dodanie do frazy słów: tanio, wyprzedaż, promocja itp. sugeruje nie tylko mocną intencję zakupową, ale też konkretne wymagania, które musisz spełnić. Jeśli użytkownik chce towaru z wyprzedaży, pokaż że go oferujesz i to już na poziomie listy wyników wyszukiwania w Google.
Niby oczywiste, ale nie takie proste do wdrożenia, w końcu tanie buty i buty, to w zasadzie ta sama lista produktów, tylko inaczej posortowana.
Fraza + cena
Zapytania zawierające słowo cena to frazy wiedzowe, które sugerują, że użytkownik za chwilę będzie miał intencję zakupu. To oblegane frazy, ale firmy często nie rozumieją, że oprócz pokazywania listy produktów w różnych cenach, powinni też napisać artykuł o tym, jakie są ceny w branży i od czego one zależą. W końcu fraza okna cena to fraza wiedzowa.
Fraza + numer / data
Użytkownicy często wpisują bieżący rok, by zagwarantować świeżość wyników, ale też często dodają liczby, które w zależności od branży znaczą co innego, np. rozmiar lub ilość. Nie ignoruj takich zapytań, bo choć mogą wydawać się enigmatyczne, to kryją potencjał.
Brak frazy generycznej
Robiąc analizę, łatwo jest przeoczyć duże grupy fraz, które nie zawierają słowa generycznego. Algorytmy wyszukujące nie zawsze połączą modele, potoczne określenia czy skróty językowe z branżą. Stąd, taka fraza jak f920 może nie pokazać się podczas analizy dla słuchawek bluetooth.
Frazy dwuznaczne
Przestroga – uważaj na frazy dwuznaczne. Narzędzia analizy fraz nie rozumieją, że część osób szukająca kaczuszek, może być zainteresowana rodzajem butów, a część bajkami dla dzieci. Łatwo też przez to przeoczyć istotne frazy, bo po prostu nie są skojarzone z branżą, którą analizujesz.
Przyszłość fraz kluczowych
Nadchodzi wyszukiwanie głosowe. W Ameryce jest już dość popularne, a jego natura zupełnie zmienia reguły gry. Intencja użytkownika jest dużo jaśniejsza, bo mową możemy przekazać znacznie więcej informacji. Z drugiej strony wyszukiwanie coraz częściej odbywa się na urządzeniach mobilnych. To też ma znaczenie, bo przecież lokalizacja użytkownika może zupełnie zmienić intencję wyszukiwania.
Nowe technologie z pewnością ułatwią, ale i utrudnią nam pracę. O tym też będę pisał, ale na razie, skup się na frazach kluczowych, które użytkownicy własnymi palcami wpisują w wyszukiwarce Google.
Czytaj dalej:
Zostaw komentarz