Wyszukiwania lokalne i globalne
Wyniki wyszukiwań w Google można podzielić na te lokalne i globalne. To prosty podział, zależny od tego, jaką intencję algorytm przypisze do zapytania.
Jednak za tym mechanizmem kryje się cała filozofia postrzegania fraz, użytkownika i przyszłości wyszukiwarek. Oto wprowadzenie do wyszukiwań lokalnych.
Temat wyszukiwań lokalnych dotyczy fraz kluczowych, o których już trochę pisałem.
Wszystko o frazach kluczowych Wszystko na temat fraz kluczowych. Cz IICzym są wyszukiwania lokalne?
Wyszukiwania lokalne to wszystkie zapytania (frazy kluczowe), za którymi stoi intencja użytkownika, by dotrzeć do fizycznego miejsca na danym terenie. To algorytm decyduje o intencji.
Przykład: Okulista Wrocław
Jeśli Google zrozumie, że szukamy albo konkretnego adresu, albo adresów konkretnych miejsc, wyświetli nam wynik lokalny – mapę z miejscami i ich pinezkami na oczekiwanym terenie.
Poniżej mapki zostaną wyświetlone wyniki globalne, czyli standardowa lista stron www dopasowanych do zapytania.
Wyniki lokalne mogą być mieszane z innymi formami wyników, jeśli algorytm Google nie do końca zrozumie intencję użytkownika.
Natomiast, jeśli Google w zapytaniu wykryje konkretne twory (entity), cała strona wyników może zostać zdominowana przez jeden temat, a nawet markę.
Przykład entity: Starbucks
Poczytaj o tworach (entity):
Geolokalizacja w wyszukiwaniach lokalnych
W momencie, gdy Google ustali intencję Twojego wyszukiwania, jako lokalną, weźmie pod uwagę lokalizację Twojego urządzenia, dokładną lub przybliżoną. Niezależnie więc od Twoich zgód i ustawień, wyniki będą uwzględniać określony teren.
To dla Google ważne, bo ranking wyników jest bardzo mocno skorelowany z odległością miejsca od położenia Twojego urządzenia.
Tak, odległość miejsca od Ciebie jest czynnikiem rankingowym. Pracując nad lokalnym SEO musisz to uwzględnić, chociaż wpływ na to masz niewielki. Jeśli Twój biznes, sklep lub lokal znajdują się poza centrum miasta i z dala od lokalizacji użytkownika, niewiele można z tym zrobić.
Lokalizacja na urządzeniach mobilnych
Lokalizacja jest super istotna dla Google zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych. W przeciwieństwie do komputerów stacjonarnych, telefony zabieramy wszędzie ze sobą, a to daje ogromny potencjał na rozwój wyszukiwarki, która teraz może pokazywać Ci wyniki uwzględniając bliskość danych miejsc.
Zmiana strategii
To jest przyszłość Google, SEO i internetu w ogóle. W 2018 roku wszystkie sygnały i działania Google wskazywały na to, że korporacja zmieniła strategię i stawia na rozwiązania mobilne. To wynik statystyk, które pokazują, że więcej wyszukiwań odbywa się z urządzeń mobilnych niż ze stacjonarnych.
Stąd idea indeksu mobilnego (Mobile First Indexing), nacisk na czas ładowania strony (czynnik istotny dla urządzeń mobilnych), a także zmiany algorytmów wyszukiwarki, które choć są tajemnicą, na pewno dotyczą też rozróżnienia intencji zapytań na lokalne i globalne.
W 2019 roku wyszukiwarka Google będzie przede wszystkim towarzyszyć nam poza domen – w podróży, na mieście, w pracy i w biegu.
SEO dla wyszukiwań lokalnych
SEO dla lokalnych wyszukiwań też się zmienia. Przede wszystkim kluczowe jest zrozumienie intencji użytkownika i umiejętność rozróżnienia zapytań lokalnych i globalnych.
Jeśli fraza zawiera lokację, np. okulista Wrocław, Google wymusi wyniki lokalne. Natomiast nawet jeśli fraza nie ma podanej lokalizacji, wyniki będą lokalne, jeśli tylko algorytm wykryje taką intencję.
Przykład: masaże
Szybkie spojrzenie na wyniki wyszukiwania pozwalają określić, czy Google traktuje frazę jako lokalną, czy globalną.
Wyszukiwania na mapach Google
Użytkownicy mogą wpisywać wyszukiwania bezpośrednio na mapach Google. Wtedy wszystkie zapytania są lokalne.
Google Moja Firma
Przy frazach lokalnych Google wyświetla pakiet lokalny (Local pack), który składa się z wizytówek firm, a nie stron www, jak w przypadku wyników globalnych. Żeby móc się zaprezentować w wynikach lokalnych, trzeba założyć konto w Google Moja Firma.
Działania SEO dla wyszukiwań lokalnych
SEO w tym przypadku sprowadza się do:
- stworzenia i optymalizacji wizytówki,
- zdobywania pozytywnych ocen użytkowników,
- budowania spójnego tworu (entity) dla swojego biznesu lub marki,
- prowadzeniu klasycznego SEO dla strony www powiązanej z kontem w GMF.
Pozycjonowanie wyników lokalnych jest mocno związane z działaniami dla wyników globalnych. Google traktuje je nierozłącznie, bo opiera się na idei tworów (entity).
Żeby wyświetlać się wysoko w wynikach lokalnych, musimy zbudować autorytet dla tworu, a więc dla strony www, marki i autora (właściciela) treści. Liczą się więc wszystkie czynniki rankingowe, które przypisujemy wynikom globalnym.
Czynniki rankingowe w Google 2019
Optymalizacja pod wyniki lokalne
SEO dla wyników lokalnych to kilka podstawowych działań, od których zaczynamy przygodę.
Optymalizacja wizytówki
To pierwszy krok. Twoja wizytówka musi posiadać szczegółowe dane, być w pełni uzupełniona, spójna i zweryfikowana, a jej treść musi zawierać najistotniejsze słowa kluczowe Twojej branży. Optymalizacja treści dla wizytówki odbywa się na tych samych zasadach, co każdej innej strony.
Lokalizacja i oceny
To dwa czynniki, na które masz ograniczony wpływ. Jeśli jeszcze możesz, to zmień lokalizację działalności na bliższą centrum miasta i nigdy nie zapominaj o dobrych stosunkach z użytkownikami. Dbaj o jakość usługi lub produktu, odpowiadaj na komentarze i zachowaj uczciwość. Pamiętaj, że za sztucznie generowane opinie Google kara, jak przy każdym innym negatywnym działaniu SEO.
Organizacja NAPów
NAP (Name, Address, Phone number) to skrót dla danych kontaktowych i wszystkich miejsc, które go zawierają (strona www, social media, wpisy w katalogach firm). Idea jest prosta, niech wszystkie wystąpienia Twoich danych kontaktowych będą spójne, tak samo zapisywane, niezmienne. To bardzo pozytywny sygnał dla Google.
Budowanie lokalnego tworu
Jeśli Twoja działalność jest skierowana na lokalnego użytkownika, pokazuj to na każdym kroku. Linkuj swoją wizytówkę ze strony, promuj ją, kieruj do niej ruch, dbaj o aktualne dane, informuj o zmianach godzin pracy, dodawaj aktualności itd. To pozwoli algorytmom Google zrozumieć, że Twój biznes (entity) jest lokalny.
Pozyskiwanie wzmianek i linków
Tak, jak przy globalnym SEO, tu też chcesz pozyskiwać jak najwięcej linków do swojej wizytówki i lokalnych stron www. Cel jest więc ten sam, ale metodyka może się różnić.
Podsumowanie
To pierwsze, ważne, ale nie jedyne działania w pozycjonowaniu lokalnym. Temat jest rozbudowany i trudniejszy, jeśli Twoja firma ma wiele lokalizacji i obsługuje klientów na szerszym terenie. Na temat pozycjonowania na frazy lokalne napiszę jeszcze dużo.
Zostaw komentarz