Marketing dla e-commerce od podstaw

Rok 2021 będzie okresem transformacji biznesów, które dotąd jeszcze nie istniały, albo tylko szczątkowo istniały w sieci. Nawet trudne w realizacji online branże będą musiały zainwestować w e-commerce, a nie ma udanego biznesu online bez marketingu.

Od czego zacząć marketing online?

Zacznij od dobrej analityki, a dokładnie od zrozumienia Twojego rynku, konkurencji i odbiorcy. To absolutna podstawa, bo głównym wyróżnikiem działań marketingu online są dane – mnóstwo danych, które pozwalają dotrzeć do właściwych ludzi z właściwą komunikacją.

Marketing na ślepo to nie jest dobry pomysł, bo konkurencja, która bazuje na zachowaniu użytkowników i dokładnym zrozumieniu ich potrzeb, nie pozwoli sobie tak łatwo wydrzeć klienta.

Nie wyruszaj w tę podróż bez naprawdę dobrego przygotowania.

Jeśli Twój sklep online już istnieje, możesz skorzystać z zebranych danych chociażby w Google Analytics, ale to tylko wierzchołek góry lodowej. W sieci znajdziesz mnóstwo raportów o trendach na rynku i wśród użytkowników, ale też sporo dobrych narzędzi do tego dedykowanych (często płatnych). Poza tym, w sieciach społecznościowych te dane są często dostępne przy tworzeniu reklam.

persona w marketingu

Musisz zebrać na tyle danych, by móc odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań.

  • Kim jest mój idealny klient? (wiek, zainteresowania, nawyki)
  • Jakie są potrzeby mojego klienta? (w tym te emocjonalne)
  • Co przekonuje go do zakupu? (cena, zaufanie, łatwość zakupu)
  • W jakich miejscach w sieci przebywa? (np. Spotify, TikTok, Reddit)
  • Jak konkurencja przekonuje klienta?
  • Jakie działania marketingowe podejmuje konkurencja?
  • Jak Twój produkt i marka wyróżniają się od konkurencji?

Jednak znajomość swojego odbiorcy to nie wszystko, bo Twoje wejście na rynek online wymaga wielu decyzji, trudnych decyzji, których skutki będą odczuwalne latami.

Wybór technologii, struktura serwisu, model monetyzacji, wartości marki,  aspekty wizerunkowe – to wszystko może rozwinąć biznes, albo ciągnąć go na dno. Marketing to ciągłe zbieranie danych, analiza i podejmowanie decyzji.

Krok pierwszy
Pierwszy etap to analiza. Potraktuj ją poważnie i pamiętaj, że analityka będzie towarzyszyła Ci na każdym kroku i we wszystkich działaniach online.
Analityka w e-commerce

Rodzaje marketingu

Form marketingu jest więcej niż specjalistów na rynku. Poniżej przedstawiam niepełne drzewko możliwości, według mojej ogólnej klasyfikacji.

  • Marketing w narzędziach gigantów, w tym:
    1. Płatna obecność w Google, Bing czy Yandex
    2. SEO dla wyszukiwarek
    3. Reklamy w produktach Google, Microsoft czy Apple
  • Marketing w sieciach
    1. Reklamy w sieciach RTB House, Criteo, WP czy wielu innych
    2. Marketing afiliacyjny
    3. Obecność w agregatach produktów (np. Ceneo) i platformach handlowych (Allegro)
  • Wideo marketing, w tym reklama na YouTube
  • Marketing w mediach społecznościowych
    1. Narzędzia płatnej reklamy w sieci Facebook, Pinterest, Snapchat, Instagram, LinkedIn, TikTok i wielu innych.
    2. Brand marketing, czyli rozwój własnego konta i fanpage za pomocą interesujących treści
    3. Marketing społecznościowy, czyli praca z użytkownikami zrzeszonymi w grupach danej sieci społecznościowej.
  • Marketing rekomendacji
  • Marketing lokalny, czyli działania online kierowane lokalnie
  • E-mail marketing i wszelkie formy pracy z bazą adresów mailowych
  • Web push marketing, czyli powiadomienia w przeglądarkach
  • Content marketing, czyli wytwarzanie wartości, która przyciąga użytkowników
  • Influencer marketing, czyli wszelka współpraca z osobistościami
  • Wirusowy marketing, czyli dobry pomysł sam się rozniesie
  • Marketing szeptany
  • Marketing w aplikacjach mobilnych
    1. Reklamy w aplikacjach (np. grach)
    2. Marketing w komunikatorach mobilnych
    3. QR marketing, czyli wykorzystanie kodów QR w reklamie
  • Remarketing, czyli powrót do użytkowników, którzy już widzieli reklamę
  • Marketing kontrowersji
  • Event marketing
    1. Indywidualne akcje specjalne z partnerami
    2. Wydarzenia, w tym webinary i pokazy
    3. Konkursy, zabawy online
  • Marketing wizerunkowy, czyli praca z własną marką
  • Aktywność społeczna, czyli zaangażowanie w akcje non-profit.

Dodajmy do tego technologie, które pozwalają automatyzować marketing, albo za nas prowadzić rozmowę na chatach i okazuje się, że tak naprawdę to klasyfikacja kanałów marketingu nie ma sensu. Marketingiem jest wszystko, co realizuje naszą potrzebę promocji.

Krok drugi
Twoja strategia marketingowa powininna zawierać listę możliwych kanałów, narzędzi, platform i metod, które pozwolą Ci dotrzeć do odbiorcy z właściwym komunikatem.

Pamiętaj też, że marketing to sztuka komunikacji. Równie obszerny i ciekawy temat. Poczytaj:

Komunikacja w marketingu

Dobór kanałów promocji

Przewagą internetu jest to, że do jednego użytkownika możesz dotrzeć w wielu miejscach nawet tego samego dnia. Potencjalny klient rano zobaczy Twoją reklamę w Google Ads, w pracy obejrzy Twój filmik na kanale YouTube, potem przeczyta recenzję Twojego produktu na branżowym forum, a pod koniec dnia wpisze Twój produkt w Google i kliknie pierwszy, organiczny wynik, czyli Twoją stronę www. Po drodze Facebook podsunie mu informację, że jego znajomy polubił ostatnio właśnie Twój fanpage.

Efekt synergii właściwych komunikatów we właściwym czasie jest potężny. W zasadzie to właśnie ten efekt próbują osiągnąć największe agencje marketingowe pracujące z dużymi markami, i na to wydają miliony.

Oczywiście, mały biznes nie ma takich możliwości, ale zasady gry są te same. Zrozum jak porusza się w internecie Twój potencjalny klient, a zdobędziesz jego uwagę. Potem jest już tylko praca z produktem.

Najpierw produkt, potem marketing

Wielu zapomina o tej podstawowej oczywistości – marketing nie ma sensu, jeśli Twój produkt czy usługa nie daje wartości użytkownikowi. Pieniądze wydane na sprowadzenie odbiorcy do sklepu pójdą w błoto, jeśli produkt nie spełni jego oczekiwań. W wielu przypadkach klęska marketingu bierze się właśnie stąd.

To dwie strony jednego medalu. Na sukces biznesu składa się pożądany produkt i pomysłowa reklama. Zawsze tak było, jest też tak w internecie. Wyjątki się zdarzają, ale w lotto też czasem można wygrać miliony, a jednak nie jest to dobry pomysł na biznes.

Analityka dla marketingu

Nie ma marketingu bez analityki, bo nikomu nigdy nie udało się stworzyć udanej kampanii reklamowej od razu. Tylko bazując na danych, doświadczeniu, wynikach testów i znajomości zachowań odbiorców można zbudować skuteczną reklamę.

Mało tego, to nie jest jednorazowa praca. Skuteczność każdej reklamy optymalizuje się w nieskończoność, a czasami potrzeba miesięcy zanim nabyte doświadczenie pozwoli nam osiągnąć pozytywny ROI.

Co to jest ROI?

Pierwsze kroki w marketingu?

Jak powinny wyglądać Twoje pierwsze kroki w marketingu online?

  1. Zrozum swojego klienta, rynek i konkurencję
  2. Wyznacz długoterminowy cel dla biznesu, by podejmować właściwe decyzje
  3. Wdróż narzędzia do realizacji biznesu (np. sklep online, analitykę)
  4. Dobierz do odbiorcy kanały i formy marketingu
  5. Zacznij je testować w różnych konfiguracjach
  6. Zbieraj i analizuj dane, optymalizuj każdą reklamę
  7. Szukaj efektu synergii
  8. A we wszystkim, co robisz – buduj wizerunek marki.

Ostatecznie to właśnie mocny wizerunek marki – budzący zaufanie i lojalność odbiorców, będzie fundamentem Twojej firmy. Wszystkie inne rodzaje reklamy są tylko budulcem dla tych podwalin.

Jeśli nadal nie wiesz, jak zacząć, kontynuuj czytanie:

Jak prowadzić marketing w małej firmie?

A jeśli po lekturze stwierdzasz, że marketing to mogłaby być Twoje specjalizacja, to zapraszam do lektury:

Jak rozpocząć karierę w marketingu?
Share: