SEO vs UX

Wcześniej czy później SEO zderza się z UX, a wtedy wybucha zaciekła wojna wynikająca z wielkiego nieporozumienia. Wyjaśnijmy to :-)

UX a SEO

User Experience to sztuka budowania zadowolenia wśród użytkowników, a SEO to walka o widoczność w wyszukiwarce Google. Na pozór niezwiązane tematy spotykają się przy rozwoju produktu, a problem pojawia się, gdy to, co dobre dla użytkownika zaprzecza temu, co byłoby dobre dla SEO.

Takie zderzenia w różnym nasileniu następują bardzo często.

Nie wiesz co to UX?

Wprowadzenie do User Experience

Przykłady konfliktów na linii SEO a UX

Z reguły konflikty pojawiają się przy takich aspektach, jak ilość treści lub jej optymalizacja, gdzie nagłówki przygotowane dla botów nie brzmią naturalnie dla użytkownika.

Kłótnie toczą się też o wdrożenia technicznego SEO stojące w sprzeczności ze standardami programowania.

Jednak najwyraźniej ten konflikt zaognia się przy zderzeniu SEO z optymalizacją konwersji. Duże banery, piękne slogany marketingowe i estetyczne przestrzenie z wypieszczonym przyciskiem „kup” na środku, nijak się mają do pozycjonowania. Tutaj SEO tylko przeszkadza.

Czym jest wskaźnik konwersji?

Dlaczego ten konflikt to nieporozumienie

Może zabrzmi to niewygodnie, ale w biznesie jest jeden główny cel – dochód. Po to zakładana jest każda firma.

By ten cel osiągnąć, trzeba realizować dziesiątki pomniejszych zadań, które zmuszają nas do ciągłych wyborów. Kolory dla logotypu, segmentacja klientów, wartości marki, oprogramowanie dla strony www – wszystko to wymaga ciągłego rezygnowania z jednych opcji na rzecz innych. Komunikacja do młodych osób wyklucza pozyskiwanie starszych klientów, a wizerunek nowoczesnej marki nie pozwala korzystać z siły tradycji. Wszystkie te decyzje podejmujemy z myślą, by firma się rozwijała i realizowała swój główny cel.

Taka sama zasada powinna dotyczyć decyzji w konflikcie SEO z UX. Decydowanie, czy nagłówki będą przyjazne SEO, czy pisane w formie marketingowych sloganów, nie różni się od sytuacji, gdy wybieramy między WordPressem a własnym rozwiązaniem technologicznym do obsługi bloga. Oba rozwiązania mają zalety i wady. W obu coś tracimy.

Kupując auto terenowe, nie liczmy na niskie spalanie. W tym przypadku jednak wszyscy rozumiemy, że to kwestia priorytetów i akceptujemy konsekwencje.

Pozyskiwanie a utrzymanie ruchu

Ostatecznie, SEO pomaga pozyskiwać ruch, a UX pomaga go utrzymywać. Potrzebujesz zarówno jednego, jak i drugiego, by biznes kwitł. Dlaczego więc SEO i UX są traktowane jak dwa wrogie obozy?

SEO jest gorsze od UX

Zakładamy, że boty nie są tak ważne, jak użytkownik. To wydaje się oczywiste, więc postrzegamy SEO, jako nachalnego przeszkadzacza dla UX. Zapominamy jednak, że boty są tylko narzędziem, które pomagają Google zbudować lepsze wyniki wyszukiwań, które z kolei służą ludziom. Nie jest to więc konflikt SEO z UX, tylko UX z UX w innym miejscu.

Specjaliści łagodzą konflikty

Pierwszym krokiem do eliminacji tego nieporozumienia są zawsze właściwi ludzie na właściwym miejscu. Doświadczony specjalista SEO i content manager bez problemu zbalansują optymalizację nagłówków w serwisie. Równie doświadczony deweloper pomoże specjaliście SEO znaleźć delikatną równowagę między tym, co widzi użytkownik, a co dostaje bot Google.

W skrócie: wiedza, doświadczenie i dobre nastawienie ludzi niweluje ten konflikt niemal do zera.

Decyzja SEO czy UX

A kiedy już trzeba podjąć decyzję i z czegoś zrezygnować, to wystarczy kierować się strategiczną perspektywą i problem znika.

Pracując z dnia na dzień łatwo tracimy z oczu główny cel biznesu, przez co skupiamy się na sytuacjach, które w wąskim spojrzeniu wydają się być zarzewiem konfliktu. To złudzenie, bo walka o nagłówki, czy te dodatkowe linki pod SEO, które mogą nam psuć estetykę, to świadoma decyzja, by pozyskać ruch kosztem gorszego UX. A prawda jest taka, że nie ma sensu pracować nad UX, jeśli nikt nie odwiedza strony.

Nigdy nie patrz na dylemat SEO vs UX w perspektywie tego jednego wdrożenia czy zadania, które potrafi wzburzyć często takie emocje. Cofnij się o krok i pytaj, jaka decyzja przybliży nas do realizacji głównego celu?

Podsumowanie

Decyzja między UX a SEO to zawsze decyzja między pozyskiwaniem, a utrzymaniem ruchu, między sprowadzeniem większej liczby odwiedzających, a gorszym ich potraktowaniem. Jeśli celem jest zysk, to praca z tą równowagą jest jasna.

 

Share: