Jak zbudować strategię SEO?
W SEO Twoja strategia musi być długoterminowa, sprytna, zawierać to coś i pięknie wpisywać się w cały biznes. Jej budowa to sztuka sama w sobie, ale też sporo radości z odkrywania tego, co nieodkryte!
5 kroków strategii SEO
Dobra wiadomość jest taka, że kroki niezbędne do osiągnięcia sukcesu w SEO są dość podobne niezależnie od rodzaju działalności. To bardzo ogólne, ale kluczowe elementy każdej strategii, w ramach których stworzysz unikalne dla siebie rozwiązania.
Krok 1Poznaj swoich odbiorców
Poprzez analizę wyszukiwanych fraz, obserwację konkurencji i badanie rynku możesz określić potrzeby swoich odbiorców. Możesz je też stworzyć. Ważne, żeby je dobrze sprecyzować i zamknąć w liście konkretnych zapytań. Pamiętaj, że w SEO bardziej interesuje nas potrzeba odbiorcy, niż sam odbiorca!
Poznaj też ścieżki dotarcia do swoich odbiorców
SEO działa w wyszukiwarce, która oferuje kilka metod szukania informacji. Odpowiedz sobie na pytanie:
- czy Twoi użytkownicy szukają zdjęć, newsów, lokalnych wyników (miejsc na mapie),
- oraz czy właściwe informacje mogą znaleźć już na poziomie wyszukiwarki, czy też muszą po nie wejść na Twoją stronę?
Twoje zadania, by poznać odbiorców
- Wykonaj szeroką analizę fraz.
- Z fraz wywnioskuj, w jaki sposób ludzie szukają Twojego dobra czy usług.
- Poznaj swoją konkurencję, stwórz ich listę ze statystykami ruchu.
- Przeanalizuj rynek, zdobądź wszystkie publiczne informacje o nim i użytkownikach.
- Stwórz profil swojego odbiorcy.
W zadaniach pomogą Ci poniższe artykuły.
Zbuduj dla nich treść
To proste i skomplikowane za razem, bo treść z jednej strony musi być spójna z Twoją wizją działalności, a z drugiej dopasowana do tego, co ludzie szukają. Czasami ciężko to połączyć.
Tu jest największe pole do kreatywnej ekspresji. Pamiętaj, że nie chodzi o ilość, a o dopasowanie treści do potrzeb użytkownika, oraz jej nośność – efekt WOW jest mile widziany.
Jak tworzyć treść w marketingu?
Twoje zadania, by zbudować treść
- Wypisz tematy, na które chcesz i możesz tworzyć treść, a w których czujesz się dobrze.
- Określ formaty, w których możesz tworzyć – grafika, filmy, artykuły, wywiady?
- Porównaj w/w odpowiedzi z plikiem analizy fraz kluczowych.
- Znajdź element wspólny i zapisz pomysły na pierwsze treści do testów.
- Przemyśl sposób przekazywania tej treści – czy Twoja strona się do tego nadaje?
- Na podstawie wniosków z pierwszych treści, zacznij budować strategię dla contentu.
Dostosuj stronę
To najbardziej techniczny krok, który wymaga sporej wiedzy SEO, skrupulatnej pracy i znajomości rynku, branży i użytkowników. Nie chodzi tylko optymalizację. Ważniejsza jest hierarchia treści i dobra integracja celów SEO z UX. Im większa strona, tym ten krok jest trudniejszy.
Twoje Zadania, by dostosować stronę do strategii SEO
- Przygotuj stronę pod strategię dla treści, oraz oczekiwaną konwersję.
- Zoptymalizuj stronę zgodnie z analizą fraz i rynku.
- Rozpisz hierarchię podstron od najważniejszych dla Twojej działalności.
- Wykonaj techniczne SEO – spokojnie, w podstawach zrobisz to samodzielnie :-)
Struktura i nawigacja stron w SEO
Optymalizacja techniczna strony. Cz. 1
Krok 4Promuj markę
Ostatni krok daje najszersze pole do popisu. Na tym etapie nie ma specjalnie zasad. Po prostu spraw, żeby wszyscy mówili o Twoim projekcie.
Twoje zadania, by wypromować markę
- Ustal stały budżet na działania.
- Z analizy rynku wywnioskuj wspólne elementy sukcesu, czyli co łączy skuteczne treści i reklamy. To dobry punkt wyjścia.
- Ustal własne KPI (Key Performance Indicator), czyli jak będziesz mierzył skuteczność działań.
- Stwórz bazę konkurentów, partnerów, mediów w Twojej branży. Niezależnie od pomysłów, będzie Ci potrzebna.
Wprowadzenie do link-buildingu
Reszta jest w Twoich rękach. Będę Ci podpowiadał, jak możesz budować rozgłos, ale ostatecznie to zadanie musisz wykonać samodzielnie.
Cały powyższy proces opiera się na III filarach SEO.
Wybór metodyki realizacji celów SEO
Przed Tobą jeszcze wybór podejścia do SEO – czarne, czy białe?
Czarne, białe i techniczne SEO
Prawda jest jednak taka, że w samodzielnym marketingu nie ma miejsca na spam i sztuczki.
Musisz pogodzić się z tym, że strategia SEO będzie ciągłym procesem prowadzonym równolegle z rozwojem marki i całym biznesem. Pracując nad strategią zakładaj, że działania będą trwać tak długo, jak sam biznes.
Wskazówki do strategii SEO
Na koniec kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować strategię z szansą na sukces.
Nie bój się testów i zmiany. W SEO ciągle jest coś nowego i nie uda Ci się zbudować takich procesów, które zawsze będą skuteczne.
Nie oczekuj sukcesu od razu. Google jest nieufny i stosuje mechanizmy, które celowo hamują zbyt szybki przyrost ruchu. W SEO na efekty czeka się długo.
Pracując nad SEO, nie myśl o SEO. Jeśli zadbasz o użytkownika, ruch i tak przyjdzie.
Strategia SEO będzie bardzo mocno powiązana ze wszystkimi innymi działaniami, więc może dzielić z nimi budżet.
Pomysłów będziesz mieć miliony, ale wszystkich nie zrealizujesz. Układaj je od tych z największym potencjałem i nie próbuj robić wszystkiego naraz.
Stwórz dokumentację swojej strategii. Zbierz w niej cele, informacje o odbiorcy, pomysły i plan działań. To będzie obszerny dokument, ale bardzo ważny. Wydrukuj go i przeczytaj. Jeśli trzeba, poprawiaj go, aż pochłonie Cię uczucie, że to na pewno się uda!
Podsumowanie
Oto kilka podstawowych kroków, by zbudować strategię SEO. Pokazałem Ci cel i kluczowe punkty po drodze, ale dokładną trasę musisz wytyczyć samodzielnie.
Na pewno każdy wymieniony krok strategii SEO będziemy jeszcze szczegółowo omawiać. Powodzenia!
Zostaw komentarz